Değerli öğrenciler öncelikle nasıl ders çalışmalıyız sorusundan çok niçin ders çalışmalıyız sorusunu kendimize sormamız daha güzel olacaktır.
İster okula yeni başlamış olsun isterse üniversiteye hazırlanıyor olsun bütün öğrenciler bu soruların cevabını bulması gerekir.''Niçin ders çalışmalıyım? Hedefim ne? Hedefimi gerçekleştirmek için neler yapmalıyım?'' bu soruların cevabını bulan öğrencilerin tembellik yapması mümkün değildir.Bu nedenle sizin öncelikli olarak bir hedef belirlemesi gerekir.
Yıllar önce Trabzon'un Çaykara ilçesinin bir köyünde bir çocuk vardı. Büyüdüğündeki en büyük hedefi şuydu: Doya doya kavurma yiyebilmek!
Çünkü ailesi çok fakirdi.Dar gelirli oluşlarından dolayı zaten okula zor şartlarda gidebiliyordu.Liseyi bitirirse bile artık ailesinin onu üniversiteye gönderecek gücü yoktu.Babasının ödenmemiş bir sürü borcu vardı.Bir gün eve gelen postacıyı icra memuru zannedip evlerinde kalan son malları da götüreceklerini düşünür.Sonra onun posta memuru olduğunu anlar..Posta memurunun zarfından üniversite sınav sonucu çıkar.Kağıda bakar üniversite sınavını kazanmış.Hem de Türkiye birincisi olarak !
Üniversiteyi burslu olarak okur.Üniversiteyi bitirince Amerika'ya davet edilir..Yıllarca Amerika da kaldıktan sonra Türkiye'ye döner .Devletin değişik kademelerinde görevler yapar.Hala onun adı anıldığında insanlar saygı duyar.Çok zeki ve çalışkan bir insan olduğu söylenir.Trafik kazasında hayatını kaybetmesiydi ülke için çok şeyler yapabilirdi denir.
Küçüklüğünde sadece doya doya kavurma yemeye yetecek kadar bir paraya kavuşmak isteyen Adnan Kahveci büyüdüğünde bir ülkenin maliye bakanı olacak kadar büyük paralara hükmedebiliyor.Ne sayesinde? Çok çalışmak..Adnan Kahveci' nin çalışmak için yeterince nedeni vardı ve niçin çalışması gerektiğini biliyordu.
Arkadaşlar bu hikayeden çıkaracağımız sonuç öncelikli olarak kendimize ulaşılabilir bir hedef belirlemeliyiz ve bu hedefe ulaşmak için çaba göstermeliyiz. Ders çalışmaya başlamadan önce ilk olarak hedef belirlemeliyiz.
İkinci olarak başarıya inanmak gerekmektedir.
Kişinin önündeki en büyük engel yine kişinin kendisidir.O işle ilgili olumsuz düşünceler ve başaramama korkusu aşılması ve geçilmesi en zor olan engeldir.
Bir kişi şunu yada bunu başaramayacağına inandığı sürece bunları yapmamaya kararlı demektir.Sonuçta başarılı olması imkansızdır.
Verimli ders çalışmanın en önemli kurallarından biriside etkin dinlemedir.
Dersi derste öğrenmek öğrenmenin temelidir.verimli ders çalışmanın ve konuyu anlamanın temelinde etkin dinleme yatar.
ETKİN DİNLEMENİN KURALLARI
KONUŞAN KİŞİYLE GÖZ İLİŞKİSİ KURMAK GEREKİR
Öğrenciler derste bazen başka şeylerle ilgilenirler. Arkadaşlarıyla konuşur dikkati dağılır.Sadece öğretmenin sesini duyar onun jest ve mimiklerini hareketlerini göremezler.
Derste başarı için ağzı ve gözleri arasındaki üçgene bakmamız göz ilişkisi kurmamız gerekir.
Biz:
Okuduklarımızın %10'unu
İşittiklerimizin %20'sini
Gördüklerimizin %30'unu
Hem görüp hem işittiklerimizin %501'sini
Söylediklerimizin %80'ini
Davranışlarımız doğrultusunda söylediklerimizin %90'ını hatırlarız.
ÖNDE OTURMALISINIZ:
Özellikle arkalarda oturmak zamanla öğrencinin ders veriminin düşmesine ve dersten uzaklaşmasına neden olabilir.
SADECE ÖĞRETMENİ DİNLEMELİSİNİZ:
DİNLEMEYE UYGUN POZİSYON ALMALISINIZ:
Asık suratla mı yoksa güler yüzle mi ders dinlediğiniz çok önemlidir.Ağzın kenarlarının kulaklara yakınlığı ölçüsünde öğrencinin dikkati artar veya azalır.
Almanya'da yapılan bir araştırmada:İyi bir öğretmen dersine her zaman ki gibi çok güzel hazırlanıyor.Sınıfta konuyu asık suratla hiç espri yapmadan anlatıp çıkıyor.Dersten sonra konuyla ilgili yapılan teste öğrencileri başarı oranı %60 çıkıyor.
Daha sonra yine aynı öğretmen derse girdiğinde öğrencilerinden bir şey istiyor."herkes ağzına bir kalem alıp ısırır gibi ağzında tutsun" diyor.Ağızlarında kalem varken öğretmen dersi anlatıyor dersten sonra konuyla ilgili yapılan teste öğrencilerin başarı oranı %70'e çıkıyor.
Deneyin üçüncü aşamasında ise öğretmen derse giriyor.Dersi ciddi ama güler yüzle anlatmaya çalışıyor.Dersin on beş dakikasına doğru bir espri yapıyor. Çocukları güldürüyor,onları dersin stresli ortamından uzaklaştırmaya çalışıyor. Konuyu dağıtmadan tekrar dersi işlemeye devam ediyor. Dersten sonra konuyla ilgili yapılan teste öğrencilerin başarı oranı %80'e çıkıyor.
Sonuç : Öğrencilerin derste başarılarının artması için dersi gülerek dinlemeleri gerekmektedir.
Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur diyerek başarının ilk kuralını belirlemişlerdir.
Öğrenmenin %80'i gözle gerçekleşiyor.Göz tembelliğinin oluşmaması için her gün iki üç defa göz egzersizi yapmanız gerekmektedir.
Beyin Yorulur mu?
Öğrenciler genellikle anne ve babalarına iki üç saat çalıştıktan sonra çok yorulduklarını söylerler. Gerçekten beyin çok çalışmaktan yorulur mu?
Kolumuzla bir şeyi çok fazla kaldırdığımız zaman kollarımız yorulabilir.Çok koşuyorsak ayaklarımızda bir yorgunluk oluşabilir. Ama beyin sinir hücrelerinden oluştuğu için yorulma diye bir şey söz konusu değildir.
Bir öğrenci oturup beş saat matematik sonra da beş saat fen bilgisi çalışsa beyni yorulmaz.
Derin Nefes Almanın Faydaları:
Fiziksel Egzersizler:
Günde yirmi dakikanızı fiziksel egzersize ayırmalısınız. O zaman vücut serotenin diye bir madde salgılıyor.
Serotenin ne işe yarar? Kaygı azalır öğrenme verimi artar.Uyku düzene girer. İnsan kendini daha zinde hisseder.
İntihar edenleri kanları incelendiğinde vücutlarında hiç serotenine rastlanmıyor. Yani bu madde salgılanmamaya başladığı zaman insan hayattan kopmaya başlıyor.
2- SEVMEK:
· Kendisini
· Ailesini
· Öğretmenini
· Dersi
· Sınıfı
· Okulu
· Çalışmayı sevmelidir
3-ÇALIŞMA YÖNTEMLERİNİ BİLMEK:
Bir Amerikalı ve bir Japon işadamı bir toplantıya katılıyorlar. Toplantı arasında ikisi dolaşmaya çıkıyorlar. Kaldıkları otel bir ormanını içinde olduğundan ormanda geziyorlar. Bu ormanda gezerlerken çok uzaklardan bir aslan sesi duyarlar. Bir de bakarlar ki aslan kendilerine doğru koşarak geliyor. Amerikalı hemen kaçmaya başlar Japon oturuyor.Tabi Amerikalı merak ediyor. Niye öyle yaptığını anlamaya çalışılıyor. Japon sırt çantasından spor ayakkabısını çıkarıyor ve giymeye başlıyor. Amerikalı Japon'a " Sen spor ayakkabılarını giyerek aslandan daha hızlı koşacağını mı zannediyorsun ?" diyor.
Japon cevap vermiyor. Ayakkabılarını hızlı bir şekilde giyiyor ve bağcıklarını bağlıyor. Amerikaya önce yetişip sonra geçerken ona şöyle diyor: " Sevgili dostum elbette ben aslandan daha hızlı koşamam. Ama senden daha hızlı koşsam yeter. Aslan kimi yakalarsa önce onu yer".
Bu hikayeyi niye anlattım ?
Türkiye'de her yıl 1,200,000 kişi ilkokula başlıyor. Ailelerinin hayalinde çocuklarının güzel bir üniversite okuması var. Öğrencilerin hepsi okullarını bitirip sınava giriyor. Bazıları başarılı olurken bazıları başarısız oluyor. Kazananlarla kazanamayanlar arasındaki en büyük fark zeka farkı değil ; öyleyse aradaki fark ne?
Verimli ders çalışma yöntemlerini bilmeleri ve bunu sürekli olarak uygulamalarıdır. Eğitim hayatında belli kararlılıkta çalışan ve belli bir süre sonra başarıya ulaşan öğrencilerdir.
HAYATTAN NE BEKLEDİĞİNİZİ, AMACINIZIN NE OLDUĞUNU BİLİN:
Bir yelkenli ile okyanusun ortasındasınız fırtınalar esiyor elinizde ne bir rota ne bir pusula var hedefinizi belirlememişsiniz "nereye gideceksiniz" diye sorarlarsa "rüzgar bizi nereye götürürse" diye cevap vereceksiniz. Rüzgar biraz batıya biraz doğuya eserse sonuçta ortada kalırsınız.
Hedefi belli olmayan gemiye hiçbir rüzgar yardım edemez!
Kendinizin 6ay,1yıl, 5 yıl 10 yıl sonra nerede olmak istediğinizi düşünmeli ve ona göre plan yapmalısınız.
Öğrenci lise üçüncü sınıfa geliyor hala bir kararı yok. Ne olmak istiyorsun diye sorulduğunda bilmiyorum diyor."Üniversite sınavına gireyim kaç puan alırsam ona göre tercih yaparım" diyor
Amacınıza ulaşmak için hangi dersi ne zaman çalışacağınızı ne kadar gayret göstermek zorunda olduğunuzu bilmeniz gerekmektedir.
Yıllık ,aylık ,haftalık ve günlük ders çalışma planınız olmalı bu ders çalışma planlarına uygun ders çalışmalısınız.
Unutmayınız ki her problem öğrenmek için bir fırsattır.Risksiz kar tehlikesiz tecrübe ve çalışmaksızın ödül kazanmak doğmaksızın yaşamda olmak kadar imkansızdır.
GÜNLÜK ÇALIŞMA PLANI YAPIN
Program :
Zamanı etkin şekilde kullanmanızı,
Neye nereden başlayacağınızı karar vermenizi,
Bilgileri ne kadar özümsediğinizi görmenizi
Ne zaman dinlenip ne zaman çalışacağınıza karar vermenizi
Geleceğinize bir adım daha yaklaşmanızı kolaylaştıran çok önemli bir adımdır.
Unutmanın engellenebilmesi için o günkü dersin mutlaka tekrarı gerekiyor. Ertesi gün o ders olmasa bile
Günlük çalışma programı:
1- O gün öğrenilen konuların tekrarı
2- Ödevlerin yapılması ve test çözümü
3- Bir gün sonra işlenecek konuların ön hazırlığını içermelidir.
Dilbilgisi soruları temel bilgiler öğrenilmeden çözülemez. Türkçe konuları birbirinin devamıdır.Birini anlamadan diğerine geçmeyiniz.
Yorum gerektiren sorular çok fazla bilgi gerektirmez.Okuduğunu anlamak ve anladığını yorumlamakla ilgilidir. Bu da ancak konularla ilgili çok fazla soru çözmekle mümkün olur.
· Sınavda sabırlı olmalı hiç üşenmeden bütün soruları çözmelisiniz. Çıkmış sorular çıkabileceklerin aynasıdır. Bu nedenle çıkmış soruları mutlaka çözmeniz gerekmektedir..
TARİH DERSİ NASIL ÇALIŞILMALI:
· Öncelikli olarak konularla ilgili temel bilgiler çok iyi bilinmelidir.
· Tarih konularıyla kavramlar ilgili çok iyi bilinmelidir. Örneğin manda ve himaye gibi.
· Temel bilgiler ve kavramlar arasında bağlantılar kurulmalıdır.
· Konular bu şekilde tamamlandıktan sonra konularla ilgili bolca test çözülmelidir.
COĞRAFYA DERSİ NASIL ÇALIŞILMALI:
· ÖSS sınavında coğrafyanın bütün konularından soru gelebilmektedir.
· Bazı yıllarda bazı konulara ağırlık verilebilmektedir.
· Son yıllarda ekonomik coğrafya soruları coğrafya sorularının %25-%30 unu oluşturmaktadır.
· Geçmiş ÖSS lerde çıkmış sorular gelecek soruların benzeri olacağından sınava girmeden mutlaka çıkmış soruların çözülmesi gerekmektedir.
Matematik bir insanın yalnız başına öğrenebileceği bir ders değildir. Öncelikli olarak öğretmenin iyi bir şekilde dinlenmesi gerekmektedir.
Öğrenmenin ilk aşaması kişinin bilmediğini fark etmesidir.
Bu nedenle biz size bazı ölçütler verelim:
· İşlem kabiliyetim az konuları anlayamıyorum diyorsanız;
İlk tavsiyemiz temel konulara çalışmanızdır. Nasıl ki alfabenin harflerini bilmeyen kişi okuyamaz, yazamaz matematiğin temel kurallarını bilmeyen öğrenci de matematik dersini anlayamaz.
· İşlem kabiliyetim iyi fakat konulara yabancıyım;
Diyen öğrencilere tavsiyem bilgi eksiği olan konuların tam olarak öğrenilmesidir.İşlem kabiliyetinin iyi olması matematik konularını öğrenebileceğini gösterir.
*Konuları anlıyorum fakat işlem kabiliyetim az diyorsanız;
Diyen öğrencilerimize tavsiyemiz bol bol soru çözmeleridir
*İşlem kabiliyetim iyi hem konuları da biliyorum fakat çok yanlış yapıyorum;
Diyen öğrencilerimize tavsiyemiz soruları dikkatlice çözmeleridir.Yanlış yapmamanın veya az yanlış yapmanın bol bol soru çözmektir
BEYNİ ÖĞRENMEYE HAZIRLAMAK
1. Fizyolojik Hazırlık
Duruşunuzu Düzeltin
İyi Beslenin
Sağlığınıza Dikkat Edin
Olumlu Yüz İfadesi Oluşturun
Hareket Edin
Gerginlikten Kurtulun
Doğru Nefes Almayı Öğrenin
. Psikolojik Hazırlık
*Konuyu Netleştirin
*Okuma Amacınızı Belirleyin
*İlgili ve İstekli Olun
*Konunun Önemini Belirleyin
*Yönteminizi Seçin
*Harekete Geçin
BAŞARILI OLMAK İÇİN HAYAT AMACIMIZI BELİRLEMELİYİZ PEKİ AMA NASIL?
Kendinizi Tanıyın
Durumunuzu Tespit Edin
Ne İstiyorsunuz?
Niçin İstiyorsunuz?
Hayatınızda Olmasını İstemediklerinizi Belirleyin
Beyninizi Amaçlarınızı Gerçekleştirmeye Şartlayın
Bir Yıllık Amaçlarınızı Kesinleştirin
Yaşamınızı Amaçlarınıza Uygun Duruma Getirin
İç Disiplininizi Geliştirin
Kendinize Bir Amaç Ve Model Bulun
Amaç Ve Ödevlerinizi Belirleyin
Kendinize Bir Başarı Sloganı Bulun
"Acaba Neler Olurdu?" Oyununu Oynayın
İnanç ve Özgüven Geliştirin
İÇ DİSİPLİN GELİŞTİRMEK
"İÇ DİSİPLİNİ ZAYIF OLANLAR DIŞ DİSİPLİNİN KELEPÇELERİNİ KOLLARINDA TAŞIRLAR İSTESELER DE İSTEMESELERDE"
İÇ DİSİPLİN NASIL GELİŞİR
Yapmak istediklerinizi reddetmeyin, ertelemeyin
Bedeninizi ve ruhunuzu pozitif pozisyonda tutun
Sloganların gücünü kullanın
Alternatiflerinizin sayısını azaltın
İç disiplininizi azaltan kişi ve durumlardan uzaklaşın
İstediğiniz başarıyı elde ettiğinizde ne hissedeceğinizi düşünün
ZAMANI DOĞRU KULLANABİLME
UNUTMAYIN!
"Bir insanın başarısı ile başarısızlığı arasındaki ayırıcı çizgi, zamanını ne kadar iyi yönettiği konusunda ortaya çıkar"
. Zaman dilimleri halinde ve programlı çalışın
ÖRN: 40-45 dk. Çalıştıktan sonra 10 dk. Dinlenilmelidir.
Güne erken başlayın
Zaman hırsızlarına geçit vermeyin
Önceliklerinizi sıralayın
ÇALIŞMA PROGRAMIMI HAZIRLARKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİM?
Unutmayın ki verimli çalışmak programlı çalışmaktır"
Çalışma programınız "Ne zaman çalışmalıyım?, Neyi çalışmalıyım?, Nasıl çalışmalıyım?" sorularını yanıtlamalıdır.
Hangi dersin hangi saatte çalışılacağı kararlaştırılmalıdır.
Her dersten çalışmanız gereken konular, çözmeniz gereken test miktarını belirleyin.
Sözel içerikli dersleri konulara bölerek çalışın.
Ders çalışma programını dengeli yapınız. Sevdiğiniz veya başardığınız derslere ayırdığınız süre kadar diğer derslerde zaman ayırınız.
Öğrenmekte veya başarmakta güçlük çektiğiniz dersleri en iyi öğrendiğiniz zamanlarda çalışmaya özen gösteriniz.
Haftalık programlarınızda sadece ders çalışmalara değil varsa hobilerinize de yer veriniz.
Ders çalışma programını dengeli yapınız. Sevdiğiniz veya başardığınız derslere ayırdığınız süre kadar diğer derslerde zaman ayırınız.
Öğrenmekte veya başarmakta güçlük çektiğiniz dersleri en iyi öğrendiğiniz zamanlarda çalışmaya özen gösteriniz.
Haftalık programlarınızda sadece ders çalışmalara değil varsa hobilerinize de yer veriniz.
Düzenli tekrar yapmazsanız, öğrendiklerinizi unutursunuz ve yeni öğrendiğiniz bilgiler ile bağlantı kurmanız güçleşir.
Tekrar yapmayıp biriktirilen bilgi ders çalışma isteğinizin azalmasına neden olur.
Unutmuş olduğunuz bilgileri yeniden öğrenmek için tekrar çaba sarf etmeniz gerekir.
(tekrarlarınız günlük, haftalık ve aylık olabilir)
Unutmanın önüne geçebilmek için düzenli tekrarlar yoluyla Uzun Süreli
Hafızaya geçirmek gerekmektedir
Kısa Süreli Hafızadaki bilgi çabuk unutulur
Uzun Süreli Hafızaya yerleştirilen bilgi uzun süre saklanabilir
Derste edilgin durumdan etkin duruma geçersiniz
Dersi dinlemeye konsantre olmanızı sağlar
Dikkatiniz dağılmaz
Zaman ve enerjiden ekonomi sağlarsınız
Sınavdan önce yaşadığınız kaygı azalır
Sınavlarda çıkacak soruların neler olacağını önceden bilirsiniz.
Neleri unutmayız!
Okuduklarımızın-----------------------------%10' unu
Duyduklarımızın------------------------------%20' sini
Gördüklerimizin------------------------------%30' unu
Hem görüp, hem duyduklarımızın-------%80' ini
Davranışlarımızla birlikte
söylediklerimizin------------------------------%90' ını
En ideal ders çalışma süresi 40 dakikadır
40 dakikalık ders çalışmasından
sonra mutlaka 10
dakikalık bir tekrar yapılmalıdır.
10 dakikalık tekrardan
sonra mutlaka 10 dakikalık dinlenmeye vakit
ayrılmalıdır.
10 dakikalık dinlenmede TV'den uzak durun.
40' ders çalışma
+ 10'tekrar+10'dinlenme
İlk tekrar 40 dakikalık çalışmanın sonunda yapılmalıdır.
Bu tekrar öğrenilen konunun 24 saat hafızada kalmasını
sağlar.
DERS ÇALIŞIRKEN AYRI BİR ODANIZ VEYA SİZE AİT BİR DERS ÇALIŞMA KÖŞENİZ OLSUN
TV İZLEYEREK YADA MÜZİK DİNLEYEREK DERS ÇALIŞMAYIN
DERS ÇALIŞIRKEN VERİMLİ OLDUĞUN ZAMANLARI KEŞFET
DİKKATİNİZİ TOPLAMADAN DERSİN BAŞINA OTURMAYIN VARSA ÖNCE SİZİ MEŞGÜL EDEN SORUNLARINIZI ÇÖZMEYE ÇALIŞIN
SİZİ ÇALIŞMANIZDAN ALIKOYACAK KİŞİLERE, DURUMLARA "HAYIR" DEMESİNİ BİLİN
OLUMLU DÜŞÜNÜN, ÖĞRENMENİN TADINA VARIN
Çalışmaya başlamadan önce çalışma sırasında gerekli olacak bütün malzemenin el altında bulunması, dikkatte kopmalara yol açacak kesintileri önlemek açısından yararlıdır.
Ders çalışma seansınızı tamamlamadan hiçbir şekilde kimseyi aramayın. Ders için bir şey soracak dahi olsanız bunu dinlenme aranıza erteleyin. Telefonla konuşmayı kendinize ödül olarak koyun
Etkin bir dinleyici olmak için "İFİKAN" adlı bir yöntemini uygulayabilirsiniz.
Bu yöntem;
İ - İleriye
F - Fikirler
İ - İşaretler
K - Katıl
A - Araştır
N - Not tut
olmak üzere 6 basamaktan oluşmaktadır.