Ders Çalışma




AMAÇ VE ÖNCELİKLERİN BELİRLENMESİ

Ders çalışmak isteyip de çalışamayanlar var mı?
Tam çalışmaya başlayacağınız sırada başka şeyler yapma isteği duyuyor musunuz?
Amacınız ne? Okumakla ne elde etmeyi düşünüyorsunuz?

Başarılı olmak için mutlaka amacın açık ve net bir tanımının yapılmış olması gerekir.


NOT: Bu arada çalışmak isteyip de çalışamayanların hayat amaçlarının okumayı ne ölçüde gerektirdiğine dikkat edin. Bazı öğrencilerin hayat amaçları listesinde gerçek amaçlarının okumak dışındaki alanlarda olduğunu göreceksiniz. Çalışmak isteyip de çalışmaya başlayamamanın esas sebebi budur. İnsan benimsemediği bir amaç için köklü bir gayret göstermez.

ÇALIŞMAK İSTEYİP DE ÇALIŞAMAMA SEBEBİ

Öğrencinin bir amacı olmalı. Eğer kendine ait bir sebebi yoksa; yeterince verimli çalışmaz.


ÇALIŞMAYA BAŞLAMANIN ZOR GELMESİNİN SEBEBLERİ
1- Çalışmayı sevmemek
2- O dersi veya konuyu sevmemek
3- Başka bir şey yapmak istemek
4- Başarısız olmaktan korkmak


Ne istediğinizi gerçekten biliyor musunuz?
1- Bunu gerçekten istiyor musunuz?
2- Yoksa başkalarının hoşuna gitsin diye mi istiyorsunuz?

KENDİNİZE HEDEFLENMİŞ BİR YAŞANTI ÇİZİN

Bunun için de;
1- Ne istediğinizi bilmeniz gerekir.
2- Ne yapabileceğinizi bilmeniz gerekir. (Yeteneklerinizi ne abartın, ne küçültün, onları tam olarak bir tesbit edin.)
3- İstek ve yeteneği gerçeğe uydurmak gerekir.
4- Erişmek istediğiniz amacınıza ulaşmada nelerden vaz geçmeniz gerektiğine karar vermelisiniz.

PLAN YAPMANIN ÖNEMİ

Amacınıza ulaşmak için ne yapmayı düşünüyorsunuz? Bir planınız var mı?
Geçen zaman yerine konamaz ve telafi edilemez. Zamanı boşa geçirmek, hayatı boşa geçirmek demektir. Zamanı kontrol etmek hayatı kontrol etmek anlamına gelir. Hatatı kontrol edbilme ise planlamayla başlar.
Planlama geleceği bu güne getirmek demektir. Böylece gelecekle ilgili beklentilerimizi gerçekleştirmek mümkün olabilir.

Gözlerinizi kapatın, arkanıza yaslanın.... sükunet içinde 10 yıl sonrasını bir düşünün...10 yıl sonra hayatınızda neyi başarmış, hangi noktaya varmış olmak isterdiniz?
Düşündüğünüz şeyleri öncelik sırasına göre yazdığınızda sizin “Hayat amaçları listeniz” oluşmuş olacak.


HAYAT AMAÇLARI LİSTESİ SIRALAMAYI DAHA SONRA


A- Bilgisayar mühendisi olmak 1. 1. En önemlisi
B-İngilizceyi iyi derecede bilmek 2. 2. Orta derecede önemli
C-Olimpiyatlarda Türkiye’ yi temsil etmek 3. 3. Alt grup OLARAK YAP
Şimdi de Başarılma şansı olan yıllık amaçlarınızı düşünün ....Bir yıl sonra neleri başarmış olmak isterdiniz?
Düşündüğünüz şeyleri öncelik sırasını göre yazdığınızda sizin “Bir yıllık amaçlar listeniz” oluşmuş olur.

BİR YILIK AMAÇLAR LİSTESİ

A- Zayıfsız iyi notlarla sınıfımı geçmek 1.
B- İngilizceden 6. Kuru tamamlamak 2.
C-Birinci takıma seçilecekler arasında bulunmak 3.

Gelecek ay yapmanız gerekenleri, ders önceliklerini, dinleme, eğlenme ve katılmak istediğiniz sosyal etkinlikleri bir düşünün...Düşündüğünüz şeyleri öncelik sırasına göre yazdığınızda sizin “Bir aylık amaçlar listeniz” oluşmuş olacaktır.


BİR AYLIK AMAÇLAR LİSTESİ

A-Fizik sınavından geçer not almak 1.
B-Kimya sözlüsünden başarılı olmak 1,
C-Hafta sonu okul grubuyla Uludağ’a gitmek 2.

Şimdi 1. 2. Ve 3. Listenizde yer alan maddelerden önem sırasına göre her listeden 2 madde seçin
Böylece uzun, orta ve kısa dönemdeki amaçlarınızı yansıtan en büyük önem derecesine sahip altı maddeden oluşan yeni bir liste elde etmiş olursunuz. Bunlar üzerine çalışmaya başlayacağınız amaçlarınızdır.

1- Bilgisayar mühendisi olmak 1.
2-İngilizceyi iyi derecede bilmek 2.
3- Zayıfsız iyi notlarla sınıfımı geçmek 1.
4- İngilizceden 6. Kuru tamamlamak 2.
5-Fizik sınavından geçer not almak 1.
6-Kimya sözlüsünden başarılı olmak 1,

Şimdi bu listeyi çalışma masanızın üzerine uygun bir yere veye oturduğunuz yerden görecek şekilde duvara asın. En başta yer alan amacınızı ayrıca bir kartona yazarak tam karşınıza yerleştirin. Öyleki ders çalışırken kafanızı her kaldırışınızda amacınızla karşılaşın. Çünkü amaçlar motivasyon için temel oluşturur ve kişiyi davranışa yönlendirir.
Bundann sonra kendinize HAFTALIK ve GÜNLÜK PROGRAMLAR yapın. Günlük ve haftalık program içinde amacınıza zaman ayırın.
Amacına zaman ayırmayan kişi “amaç sahibi” değil, “hayal sahibi” bir kişidir.
Bu konuyla ilgili gerçek bir diyalog;
Bu ders yılının başında, öğrencimizden birine hangi fakülteye gitmek istediğini sorduğumuzda “ Benim isteğimin ne önemi var, nereyi kazanırsam oraya giderim” dedi.
“İsteğin önemsiz olur mu, sen nereye gitmek istiyorsun” diye ısrar edince
“Boğaziçi Elektronik Mühendisliği” cevabını aldık. Bunun üzerine ;
“Yazın ne yaptın” diye sorduk. Sorumuza şaşırmış gibi yüzümüze baktı;
“Ne yapacağım, mayıs sonunda yazlığa gittik. Eylül sonuna kadar tatil yaptım, şimdi de okula geldim” dedi.
Görüldüğü gibi bu diyolog istekle hayal arasındaki ilişkiyi açık-seçik ortaya koymaktadır.

Herkes kendi amacına göre bir program yapmalı, bu konuda düzenli program yapamayanlar bir birine denetleme sistemi getirmelidir.

Bizim böyle bir problemimiz yok. Çünkü etüd saatlerimiz var. Yapılan araştırmalar göstermiştir ki; yatılı okullarda başarı oranı gündüzlü okullardan daha yüksektir. Bunun üç sebebi vardır:

1- Düzenli ve programlı çalışma saatleri
2- Etüd odalarının zihnin dağılmasına sebep olcak ve çalışmayı engelleyecek uyaranlardan arındırılmış olması.
3- Sabah etütleriyle sağlanan tekrar imkanı.

Eğer çalışma programınızı düzenli olarak gerçekleştirmişseniz, kendinize büyük bir ödül verin.


AKTİF OLARAK DERS DİNLEMEK İÇİN ŞUNLARI YERİNE GETİRİN


1- Derse zamanında gelin
2- Görebileceğiniz, duyabileceğiniz, görülebileceğiniz ve duyulabileceğiniz bir yere oturun.
3- Dersi yaşayın. Öğretmenin söylediklerinizi başınızı sallayarak, gülümseyerek, anlamadığınız zaman kaşınızı çatarak, şakalarına gülerek tepki gösterin.
4- Öğretmene konuyla ilgili sorular sorun.
5- Fikirlere dikkat edin. Ders konusu, bir konununtemelini oluşturan belirli fikirleri içerir. Bu fikirlerin neler olduğuna dikkat edin. Genellikle anahtar fikirler örneklerle, açıklamalarla, delillerle desteklenir ve sık-sık tekrarlanır.
Anahtar fikirleri kendi kendinize şu soruları sorarak bulabilirsiniz;
Burada temel fikir nedir?
Öğretmenin bu anlattığı neyi ortaya koyuyor?
Bu örneği vermesinin sebebi ne?
Yeni bir fikir mi?
Biraz dikkat ve alıştırmadan sonra, bir ders sırasında anlatılan bir çok şeyin az sayıda anahtar fikir ve temel kavramı ortaya koymak ve bunları desteklemek için tekrarlandığını fark edeceksiniz.
6- Not tutun.



NOT TUTMA

NOT TUTMANIN YARARLARI
1- Not alma eğitimin temel şartı olan “aktif katılımı” sağlar. Böylece uyanık kalmak, dikkati öğrenilen malzeme üzerinde yoğunlaştırmak mümkün olur.
2- Not alma ve alınan notları yeniden düzenleme, eğitimin en büyük düşmanı olan unutmayı önler.
Öğrendiğimiz bir malzemenin 1 saat içinde % 70 ‘ini,
1 gün içinde % 80’ ini UNUTURUZ.
Unutma eğrisini bizim avantajımıza çevirecek en önemli girişim not tutmaktır.


ÖNEMLİ BİR ARAŞTIRMA

Öğrenme konusunda yapılan bir araştırma, ortalama bir öğrencinin
okuduğunun ancak %20 ‘sini hatırlayabildiğini ortaya koyuyor.
Eğer malzeme önce okunur, sonrada dinlenirse hatırlama düzeyi %40 ’a çıkmaktadır.
Okunduktan sonra dinlenen malzeme aynı zamanda yazıldığı takdirde bu oran %60 ‘a çıkmaktadır.


DERS ÇALIŞMADA YÖNTEM ( NASIL ÇALIŞILMALI )


1- Gözden geçirin: Öğrenmek istediğiniz malzemeyi gözden geçirin. Hangi konuları içeriyor. Malzemenin bölümleri ve alt bölümleri neler? Bunları şöyle bir tarayın. Nasıl düzenlendiğini anlamaya çalışın.Öğrenmek istediğiniz malzemeyi gözden geçirin. Hangi konuları içeriyor. Malzemenin bölümleri ve alt bölümleri neler? Bunları şöyle bir tarayın. Nasıl düzenlendiğini anlamaya çalışın.
2- Soru hazırlayın Öğrenmek istediğiniz malzemenin bölüm ve alt bölüm başlıklarını soru biçimine dönüştürün. Örneğin bölüm başlığı “sinir sisteminin kısımları” ise siz “sinir sisteminin kaç kısmı vardır ve isimleri nelerdir?” diyebilirsiniz.
3- Okuyun: Bu aşamada yukarıda sorduğunuz sorulara cevap bulmak amacıyla bölümü ve alt bölümleri okumaya başlayın. Okurken sürekli sorunuzu aklınızda tutun.
4- Tekrar edin: Sorduğunuz soruları notlarınıza bakmadan, hatırınızda kalan bilgilerinizle cevaplandırın.
20-40 dakika çalıştıktan sonra 10 dakikalık tekrar yapmak gerekir. Ayrıca
gece yatmadan önce gün içinde öğrenilenleri 10 dakika süreyle tekrarlamak, sabah
kalkınca aynı bilgileri bir kere daha gözden geçirmek bilgiyi pekiştirir.
Öğrenilen şeyin ilk yirmi dört saat içinde unutulması sonraki zamanlara oranla
daha hızlıdır. Örneğin belletilen bir şey 1 saat içinde % 44 oranında unutulmaktadır.
Tekrar edilmediği takdirde ezberlenen şeyin 1gün sonra %66 ‘sı unutulmaktadır.
Eğer tekrar edilmezse 6 gün sonra ezberlediğimizden bize sadece % 25 kalmaktadır,
% 75’i unutulmaktadır.

5- Yeniden gözden geçirin: Şimdi yeniden notunuza dönün ve verdiğiniz cevaplarla kitapta bulunan bilgileri karşılaştırın. Daha önce verdiğiniz cevaplarla notlarınız arasındaki farklılıklara dikkat edin ve bu farklılıkları göz önünde tutarak, yeniden 3. , 4. ve 5. Aşamayı tekrar edin.

• Çalışmadan en iyi verimi almak için öğrenme seanslarını 20-40 dakikalık bölümlere ayırmak gerekir. Her çalışma seansından sonra 5-10 dinlenme arası vermek gerekir.
• Çalışırken önemli olduğu vurgulanan fikirler üzerine düşünün onları bir kenera yazın.


ÇALIŞMA ESNASINDA ZİHİN DAĞILMASINI ÖNLEME

Zihnin dağılmasının sebebleri nelerdir?
Çalışmak için oturan bir insanın dikkatini dağıtan faktörler ya çevreden gelir veya kişinin zihninden kaynaklanır. Onun için zihin dağılmasına yol açan sebebleri ikiye ayırıyoruz.

1- Zihin dağılmasına yol açan iç sebebler:

a) Hayal kurmak
b) Endişele kapılmak. Bu sınavda başarılı olabilecek miyim? Ya başaramassam, anne-babamın yüzüne nasıl bakarım? Çalışacak dünya kadar konu var. Hiç zaman kalmadı. Mahvoldum, hapı yuttum.
2- Zihin dağılmasına yol açan dış sebebler.
Odada asılı posterler, yatarak çalışmak, gürültü, müzük dinlemek, televizyon, telefon konuşmaları ayrıca fazla sıcak ve soğuk, çalışılan yerin iyi havalandırılmamış olması...

Çalışmakta zorlanan bütün öğrencilere söyleyeceğim son söz şudur: Bir büyük yarışta başarmak için terlemek ve zorlanmak kaçınılmazdır. Terlemeden ve zorlanmadan başarıya ulaşmak mümkün değildir. Bir yarışa başlarken bunu göze almak gerekir.

Önerimiz; arkadaşlarınızla birlikte günlük ve haftalık çalışma programı oluşturup bu programı beraberce uygulamanızdır. Sosyal uyum ve grup baskısı eğer doğru arkadaşlar seçilmişse, çalışmaya başlamayı kolaylaştırır, dikkat dağılmalarını azaltır.

Beğeniler: 0
Favoriler: 0
İzlenmeler: 6704
favori
like
share
İklimya Tarih: 18.03.2012 21:33
çok güzel bir yazı olmuş tşkler...deneyeceğim (
recepugur Tarih: 30.04.2009 21:10
bunu arıyordum bnde çokkkk saolllll
uzun adam Tarih: 15.04.2009 15:54
of of artık benden gecmış ya bu iş
besimay Tarih: 30.03.2008 14:59
ben istiyorum ama bir türlü acıp çalışamıyorum kitabı...

faydalı olur bu bilgiler umarım..
besimay Tarih: 30.03.2008 14:58
ben istiyorum ama bir türlü açıp çalışamıyorum kitabı...

faydalı olur bu bilgiler umarım..
caniketta35 Tarih: 16.03.2008 22:06
faydalı görüşler var
sağol
mihmandar Tarih: 16.02.2008 10:12
benim oğlumunda ders çalışmak istememe gibi problemi var biri anlatırsa iyi dinler ve anlar tek avantajı bu. bir de grup çalışmasını seviyor ama her zaman böyle bir grup bulup çalışma durumu da olmuyor bu sene öss girecek bakalım ne yapacak hedefi de pek yüksek.

ben her zaman oğluma şunu söylerim

OĞLUM ÇALIŞIPTA ZARARA UĞRAYANI ŞİMDİYE KADAR GÖRMEDİM AMA TEMBELLİKTEN SÜRÜNENİ ÇOOK GÖRDÜM. ÇALIŞ ÇALIŞIN ÇALIŞTIRIN bu kelimeyi kafasına kazımak istiyorum bu ev hanımı içinde çalışan içinde öğrenci içinde velhasıl herkez için böyle.
hiç bir şey kendiliğinden olmaz mutlaka bir emek ister.
Weysel Tarih: 14.02.2008 14:01
Yine Fayda Etmedi...
by_psiko Tarih: 23.01.2008 23:20
[COLOR="SlateGray"]2 ve 3 bnm ndn ders çalışmak istemedimin ndni...