Oruç Tutmanın Mendup Olduğu Günler

Son güncelleme: 02.09.2009 09:33
  • Oruç Tutmanın Mendup Olduğu Günler
    1. Şevval Orucu. Ay takviminde ramazan ayından sonraki ay, şevval
    ayıdır. Şevval ayında altı gün oruç tutmak müstehaptır. Bu oruçların bayramın
    hemen arkasından peş peşe tutulması daha faziletli olmakla birlikte ay
    içerisinde aralıklı olarak tutmak da mümkündür. Kazâ veya adak oruçlarının
    bugünlerde tutulmasıyla da aynı sevap elde edilir. Peygamberimiz'in, ramazanı
    oruçla geçirip buna şevvalden altı gün ilâve eden kişinin bütün yılı
    oruçlu geçirmiş olacağı yönündeki ifadesini (Müslim, "Sıyâm", 204), "Kim iyi
    bir amel işlerse, kendisine bunun on katı ecir vardır" (el-En'âm 6/160) âyetiyle
    birlikte değerlendiren kimi âlimler, bire on hesabıyla, ramazan orucunun
    on aya, altı gün şevval orucunun da altmış güne karşılık olduğunu ve
    bu suretle bütün yılın oruçlu geçirilmiş sayılacağını söylemişlerdir.
    2. Aşure Orucu. Muharrem ayının onuncu gününe "âşûrâ" denilir. Hz.
    Peygamber'in bugünde devamlı olarak oruç tuttuğu rivayet edilmiştir. Fakat
    sadece o günde oruç tutulması doğru görülmemiş, bunun yanında bir önceki
    veya bir sonraki günün de oruçlu geçirilmesi tavsiye edilmiştir. Bir rivayete
    göre Peygamberimiz Medine'ye geldiğinde yahudilerin aşure gününde oruç
    tuttuklarını görünce, bu orucun anlamını yani ne için tutulduğunu sormuştu.
    Yahudiler, bugünün büyük bir gün olduğunu; Allah'ın Mûsâ'yı ve
    İsrâiloğulları'nı düşmanlarından bugünde kurtardığını ve Mûsâ'nın bu sebeple
    bugünde oruç tuttuğunu, kendilerinin bugünde oruç tutmalarının da
    bundan kaynaklandığını söyleyince, Peygamberimiz "Ben Mûsâ'ya sizden
    daha yakınım" demiş ve bugünlerde oruç tutulmasını emretmiştir (İbn Mâce,
    Sıyâm", 41). Aşure orucunu Câhiliye döneminde Araplar'ın tuttuğu ve Hz.
    Peygamber'in de ramazan orucunun farz kılınmasına kadar bu orucu tutmayı
    emrettiği rivayetleri de vardır (Müslim, "Sıyâm", 116). Daha sonra ramazan
    orucu farz kılınınca aşure orucu bir yükümlülük olmaktan çıkarılmış,
    fakat aşure günü oruç tutulması tavsiye edilmiş ve bugün oruç tutmak sünnet
    olarak devam etmiştir.3. Her Ay Üç Gün Oruç. Her aydan üç gün oruç tutmak, bunu özellikle
    her ayın 13, 14 ve 15. günlerinde yapmak müstehap kabul edilmiştir. Kamerî
    takvim (ay takvimi) hesabına göre bugünlere "eyyam-ı bîd" denir. Peygamberimiz'in
    özellikle ayın 13, 14 ve 15. günlerinde olmak üzere her ay
    üç gün oruç tutmayı tavsiye ettiği rivayeti (Müslim, "Sıyâm", 181-182) yanında
    Hz. Âişe'nin, Peygamberimiz'in her ay üç gün oruç tuttuğuna dair
    rivayeti de bulunmaktadır.
    4. Pazartesi-Perşembe Orucu. Her hafta pazartesi ve perşembe günleri
    oruç tutmak da teşvik edilmiş bir nâfiledir. Peygamberimiz'in pazartesi ve
    perşembe günleri oruç tuttuğu ve soruya cevaben de "İnsanların amelleri
    Allah Teâlâ'ya pazartesi ve perşembe günleri arzolunur; ben amelimin arzı
    sırasında oruçlu olmayı tercih ediyorum" (Ebû Dâvûd, "Savm", 60; İbn Mâce,
    "Sıyâm", 42) dediği rivayet edilmektedir.
    5. Zilhicce Orucu. Zilhicce ayının ilk dokuz gününde oruç tutmak tavsiye
    edilmiştir. Zilhicce ayının 10. günü kurban bayramının ilk günüdür.
    Peygamberimiz'in zilhiccenin ilk dokuz günü oruç tutmayı sürdürdüğü rivayet
    edildiği için zilhiccenin ilk dokuz gününün, yani kurban bayramından
    önceki dokuz günün oruçlu geçirilmesi müstehaptır. Fakat sıkıntıya ve halsizliğe
    sebep olacağı gerekçesiyle, hacda olanların 9. günü (arefe günü) oruç
    tutması mekruh görülmüştür. Peygamberimiz arefe gününün faziletine ilişkin
    olarak "Arefe gününden daha çok Allah'ın cehennem ateşinden insanları
    âzat ettiği bir gün yoktur" buyurmuş, yine "Arefe günü tutulan orucun
    bundan önce ve sonra birer yıllık günahları örteceği Allah'tan umulur" dediği
    (Müslim, "Sıyâm", 196-197) nakledilmiştir.
    6. Haram Aylarda Oruç. Haram aylar olarak anılan zilkade, zilhicce,
    muharrem ve receb aylarında, perşembe, cuma ve cumartesi günleri oruç
    tutmak müstehaptır.
    7. Şâban Orucu. Şâban ayında oruç tutmak müstehap sayılmıştır. Âişe
    vâlidemizin belirttiğine göre Peygamberimiz en çok orucu şâban ayında
    tutmuş, şâban ayının tamamını oruçla geçirdiği olmuştur. Fakat, pazartesiperşembe
    veya her ay üç gün ve benzeri gibi tutulagelen mûtat oruç dışında
    şâban ayının ikinci yarısında oruç tutmak bazı âlimlerce mekruh kabul edildiği
    gibi, Şâfiî mezhebine göre haram sayılmıştır.
    8. Dâvûd Orucu: Gün aşırı oruç tutmak yani bir gün oruç tutup ertesi
    gün tutmamak, Peygamberimiz tarafından "savm-ı Dâvûd" olarak nitelenmiş
    ve bu şekilde oruç tutmanın faziletli olduğu ifade edilmiştir. Peygamberimiz bu şekildeki oruç hakkında "En faziletli oruç Dâvûd'un tuttuğu oruçtur; o bir
    gün oruç tutar, bir gün tutmazdı" demiştir. Sahâbeden Abdullah b. Amr,
    "Ben daha fazlasını tutabilirim" deyince, Peygamberimiz bunun faziletli bir
    şekil olduğunu ve daha fazlasını tutmaya çalışmamayı tavsiye etmiştir
    (Müslim, "Sıyâm", 187-192). Bu bakımdan gün aşırı oruç tutmak, en faziletli
    nâfile oruç olarak değerlendirilmiştir.
    Yukarıda belirtilen günlerde oruç tutmanın fazileti ve kişiye kazandıracağı
    sevaplar konusunda birçok hadis rivayet edilmiştir. Oruç tutmanın tavsiye
    edildiği günler incelendiğinde bunların belirlenmesinin gelişigüzel olmayıp,
    belli bir periyoda göre düzenlendiği görülür. Bu bakımdan oruç tutmanın
    ruhî ve bedenî yararları göz önüne alındığında yılın belli zamanlarında
    oruç tutmak oldukça yararlı, tutulacak oruçları Peygamberimiz'in önerdiği
    günlerde tutmak ise oldukça sevaplıdır. Bununla birlikte, oruç tutulması
    haram ve mekruh olmayan günlerde kişi kendi durumuna ve tercihine göre
    istediği zaman nâfile oruç tutabilir. diyanet
#02.09.2009 09:33 0 0 0