Anayasal Hak ve Sorumluluklar-Gazetecilik

Son güncelleme: 02.06.2021 12:32
  • 1. ANAYASAL İLKELER VE HAKLAR
    1.1. Anayasal İlkeler
    Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının temel ilkeleri başlangıç kısmı ile birinci kısımdan anlaşılabilir. Anayasamız "Cumhuriyetinin nitelikleri" başlığı altında "Türkiye Cumhuriyeti,
    toplumun huzuru, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk Milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletidir" şeklindeki açıklamasıyla Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Temel İlkelerini saymıştır ( Any. M.2 ).
    1.1.1. Atatürk Milliyetçiliğine Bağlı Devlet İlkesi
    Kurtuluş Savaşı ile birlikte Türk Milliyetçiliği; ırkçı olmayan, ölçülü, barışçıl, insancıl ve Misak-ı Milli sınırları içinde kalan bir ideoloji (düşünce bilimi) olarak gelişmiştir.Atatürk Milliyetçiliği olarak da anılan Türk Milliyetçiliği; bütün fertlerini, kederde,kıvanç ve tasada ortak, bölünmez bir bütün halinde, milli şuur ve ülküler etrafında toplayan bir düşünce biçimidir. Aynı zamanda milletimizi dünya milletler ailesinin eşit haklara sahip şerefli bir üyesi olarak millî birlik ruhu içinde daima yüceltmeyi amaçlayan bir harekettir. Atatürk Milliyetçiliği, ırk, din, dil ayırımı yapılmaksızın, Türk vatan ve milletinin
    bölünmez bir bütün olduğu, Türk Devletine vatandaşlık bağıyla bağlı olan herkesin Türk sayılacağı inancına dayanır.
#20.12.2007 15:32 0 0 0
  • 1.1.2. Demokratik Devlet İlkesi
    Demokratik devlet, halkın devlet yönetimine katılması esasına dayanan devlet
    demektir.Bu ilke doğrultusunda Devleti yönetecek organlar millet tarafından doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak seçilerek iş başına gelecekler ve çeşitli siyasal partiler çeşitli siyasi, görüş ve eğilimleri temsil etme yetkisine sahip olacaklardır (Any. M. 68/ 2 ). Bu nedenle Anayasa, siyasal partileri siyasal hayatın vazgeçilmez unsuru olarak kabul etmiştir. Vatandaşların kanun çerçevesinde seçme ve seçilme haklarına sahip olmaları; seçimlerin
    serbest, eşit, tek dereceli, genel ve gizli oy, açık sayım ve döküm esaslarına göre yapılması da Demokratik Devlet İlkesinin gereğidir(Any. M.67).
    1.1.3. Hukuk Devleti İlkesi
    Hukuk devleti, devletin bütün eylem ve işlemlerinin hukuk kurallarına dayandığı ve vatandaşların da hukuki güvenlik içinde olduğu bir sistemdir.
    Hukuk devleti, vatandaşların temel hak ve ödevlerinin güvenceye bağlandığı,
    yasaların anayasaya uygun olduğu ve bunun denetlendiği, herkesin tâbi olduğu kuralların aynı olduğu, yönetimin hukuka uygun davrandığı devlettir.
    Hukuk devletinin sağlanabilmesi için bazı şartların gerçekleşmesi gerekir. Bu
    şartlardan ilki, ''yürütmenin yargısal denetimidir''. Kişi hak ve hürriyetleri tarih boyunca yürütme organı tarafından ihlal edilmiştir. Yürütme işlemlerinin keyfilikten kurtarılabilmesi için yürütme işlemlerinin yargısal denetimi şarttır.
    Hukuk devletinin sağlanabilmesi için gerekli diğer şartlar ise, ''yasama işlemlerinin yargısal denetimi ve yargı bağımsızlığıdır''. Anayasa, yasaların anayasaya uygunluğunu denetlemek için Anayasa Mahkemesine yer vermiştir yargı bağımsızlığı ise yargı organlarının yasama ve yürütme organları karşısında bağımsız olması ve karar verirken kimseden emir almamasıdır.Anayasaya baktığımızda yürütmenin her türlü eylem ve işlemlerinin yargısal denetime
    açık olduğunu ve temel hak ve özgürlüklerin ve bunların hangi durumlarda
    sınırlandırılabileceğinin Anayasada yer aldığını, yasaların anayasaya uygunluğunu denetleyen Anayasa Mahkemesinin varolduğunu ve yargının bağımsız olduğunu görürüz(Any. M. 12-138-146).
#20.12.2007 15:35 0 0 0
  • 1.1.4. Laik Devlet İlkesi
    Laiklik ilkesinin, din hürriyeti ve din ve devlet işlerinin ayrılığı olmak üzere iki
    boyutu bulunmaktadır.
    Din hürriyeti, inanç ve ibadet hürriyetlerini kapsamaktadır. İnanç hürriyeti, herkesin
    dilediği inanç ve hürriyete sahip olabileceğini ya da hiçbir dini inanca sahip
    olmayabileceğini ifade eder. İbadet hürriyeti ise; kişinin, inandığı dinin gereklerini yani
    ibadet, ayin ve törenlerini serbestçe yapabilmesidir. Anayasamızda, inanç hürriyeti hiçbir
    sınırlamaya tâbi olmaksızın kişilere tanınmıştır. Anayasamızın 24. maddesinin birinci
    fıkrasına göre, " Herkes, vicdan, dini inanç ve kanaat hürriyetine sahiptir". Anayasamız,
    ibadet hürriyetinin, Anayasa'nın 14'üncü maddesinde sayılan, devletin ülkesi ve milletiyle
    bölünmez bütünlüğünü bozmayı ve insan haklarına dayanan demokratik ve lâik Cumhuriyeti ortadan
    kaldırma amaçlarıyla kötüye kullanılmasını yasaklamıştır.
    Laikliğin din ve devlet işlerinin ayrılığını belirten ikinci boyutu ise, din kurumlarının
    devlet görevlerini, devlet kurumlarının da dini görevleri yerine getiremeyeceğini, bunların
    birbirlerinden ayrı olacağını ifade etmektedir. Laik bir sistemde devlet bütün din
    mensuplarına eşit davranır. Laik sistemde resmi bir devlet dini olmaz. Devlet kurumları din
    kurumlarını etkileyemeyeceği gibi, din kurumları da devlet kurumlarını etkileyemez. Laik
    bir toplumda devlet işleri dinî bir temele oturtulamaz. Nihayet laik sistemlerde din
    kurumlarıyla devlet kurumlarının ayrılmış olması gerekir. Fakat "laiklik" dinsizlik demek
    değildir. Bu nedenledir ki, devletin dini inanç ve ibadetlere karışmaması, onları
    engellememesi ve engel olmaya çalışanları önlemesi de gerekir.
    Kısaca belirtmek gerekirse, Türkiye Cumhuriyeti Devletin'in temel ilkelerinden biri
    olan laiklik:
    Ø Din ve mezhep ayrımı yapmayan,
    Ø Resmi bir dini bulunmayan,
    Ø Din kuralları ile yönetilmeyen,
    Ø Din hizmetlerini de bir kamu hizmeti olarak kabul eden,
    Ø Devlet ve hukuk kurallarını din kurallarından arındıran
    bir devlet düzenidir.
#20.12.2007 15:38 0 0 0
  • 1.1.5. Sosyal Devlet İlkesi
    Sosyal devlet, fertlerin sosyal durumlarıyla ilgilenen, onlara asgari bir hayat düzeyi
    sağlamayı, sosyal adalet ve sosyal güvenliği gerçekleştirmeyi ödev sayan devlettir. Sosyal
    devlet, devletin, sosyal barışı ve sosyal adaleti sağlamak amacıyla sosyal ve ekonomik
    hayata aktif olarak müdahalesini gerekli gören bir anlayıştır. Sosyal devletin en belirgin
    özellikleri, kişiyi ekonomik hayatta yalnız bırakmaması, ekonomik hayata müdahale etmesi,
    herkes için insanlık onuruna yaraşır bir hayat seviyesi sağlamaya yönelik bir devlet biçimi
    olmasıdır. Sosyal devlet, sosyal adaleti gerçekleştirmek, bireyin ve toplumun refahını
    sağlamak ve sosyal güvenliği oluşturmak amaçlarını taşır.
    Sosyal devletin ana öğelerinden biri millî geliri artırmak; bunun için yatırım yapmak,
    sosyal adalet kuralları içinde kalkınmayı sağlamaktır. Sosyal devletin ana öğelerinden diğeri
    millî gelirin adaletli dağılımını sağlamaktır. Sosyal devletin bir başka öğesi özgürlüklerin
    gerçekleşmesi için maddi imkân sağlamaktır. Bir diğer sosyal devlet öğesi ise bireyleri
    sosyal güvenliğe kavuşturmaktır.
#20.12.2007 15:39 0 0 0
  • 1.1.6. İnsan Haklarına Saygılı Devlet İlkesi
    Günümüzde insanların sahip oldukları temel haklar, çeşitli uluslararası antlaşma ve
    bildirilerde; örneğin Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinde açıkça
    gösterilmiştir. Bu beyannamedeki ilkeler, günümüzde demokrasiye bağlı bütün toplumlarca
    tanınıp benimsenmiştir.Anayasamız, insanların insan olmaktan kaynaklanan temel hak ve hürriyetlerden
    faydalanacaklarını açıklamıştır. Anayasamızın 2. maddesinde Türkiye Cumhuriyeti "İnsan
    haklarına saygılı bir devlettir" ifadesi yer almaktadır.
    İnsan hakları kavramı, bütün insanlara tanınması gereken ideal hak ve hürriyetleri
    kapsamaktadır. İnsan haklarına, doktrinde "Temel Haklar" dendiği de görülür.
    Temel haklar, Anayasamızın "kişinin hakları ve ödevleri" bölümünde düzenlenen
    koruyucu haklarla, "sosyal ve iktisadî haklar" başlığını taşıyan bölümünde düzenlenen
    isteme hakları ve "siyasal haklar ve ödevler" başlığı altındaki bölümde düzenlenen katılma
    haklarından oluşmaktadır.
#20.12.2007 15:41 0 0 0
  • 1.1.7. Eşitlik İlkesi
    Eşitlik ilkesi Anayasanın 10. maddesinde düzenlenmiştir. Bu maddeye göre,
    "Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri
    sebeplerle ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir. Hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya
    sınıfa ayrıcalık tanınamaz. Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde kanun
    önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadır" ( AY. Mad. 10 ).
    1.1.8. Kuvvetler Ayrılığı İlkesi
    Hukuk devleti olabilmek için, kuvvetler ayrılığı ilkesinin uygulanması, yani yasama,
    yürütme ve yargı organlarının birbirinden ayrılması gerekmektedir. Son yüzyılda devlet
    içindeki güçlerin bir elde toplanmasını önleme eğilimi gelişmiştir. Çünkü devlet içindeki
    güçlerin, özellikle yargı gücü ile yürütme görevinin ya da yasama ile yürütmenin bir elde
    toplanması, hukuk devletinin varlığını tehlikeye düşürebilir.
    Anayasamız kuvvetler ayırımı ilkesini benimsemiştir.
    Anayasamızda kuvvetler ayırımı ilkesi "devlet organları arasında üstünlük sıralaması
    anl***** gelmeyip, belli devlet yetkilerinin kullanılmasından ibaret ve bununla sınırlı
    medeni bir iş bölümü ve iş birliği" şeklinde ifade edilmektedir. Üstünlük ise Anayasa ve
    kanunlarda mevcuttur. "Anayasanın üstünlüğü ilkesi"ne göre; Anayasa daima diğer
    kanunların üstünde yer alır. Anayasanın üstünlüğü ilkesi kanunların ve diğer hukuk
    kurallarının anayasaya aykırı olamayacağı anl***** da gelir.
#20.12.2007 15:45 0 0 0
  • 1.2. Anayasal Haklar (Temel Hak ve Hürriyetler)
    İnsan hakları; dil, din, ırk, cinsiyet, ekonomik ve sosyal durum gibi hiçbir ayrım
    yapılmaksızın bütün insanların yalnızca insan olmaları nedeniyle sahip oldukları haklardır.
    Bu haklar bireye devlet tarafından bağışlanmış değildir. Devletin görevi; bu hakları korumak
    ve güvence altına almaktır.
    İnsan hakları kavramı, çok kapsamlıdır. Bütün insanlara tanınması gereken ideal hak
    ve hürriyetleri de içine alır.
    Anayasamız, İnsan haklarını "Temel Haklar ve Ödevler" başlığı altında düzenlemiştir.
    Anayasamız bir yandan "herkesin kişiliğine bağlı, dokunulmaz, devredilmez, vazgeçilmez,
    temel hak ve hürriyetlere" sahip olduğunu belirterek özgürlük anlayışını ortaya koymuştur.
    Diğer yandan ise Anayasamız "kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal, hukuk devleti ve
    adalet ilkeleri ile bağdaşmayacak şekilde sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri
    kaldırmayı, insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlamayı"
    devletin görevlerinden sayarak temel haklar ve hürriyetler konusunda özgürleştirme
    anlayışını benimsemiştir.
    Anayasa, Temel Hak ve Hürriyetleri, hakların niteliklerine göre, üç grupta
    düzenlemiştir. Bunlar; "Kişinin hakları ve ödevleri (koruyucu, olumsuz statü hakları)"
    "Sosyal ve ekonomik haklar ve ödevler( isteme, olumlu statü hakları)", "siyasi haklar ve
    ödevler( katılma, aktif statü hakları)"dir.
#20.12.2007 15:47 0 0 0
  • 1.2.1. Kişinin Hakları ( Koruyucu, Olumsuz Statü Hakları)
    Kişileri topluma ve devlete karşı koruyan hak ve özgürlüklere "koruyucu haklar" veya
    "olumsuz statü hakları" denilmektedir. Bu haklar, Anayasada "kişinin hakları ve ödevleri"
    başlığı altında düzenlenmiştir. Bu hakların gerçekleşmesi için devletin bu haklara
    karışmaması (olumsuz bir tutum içinde olması) gerekir.
    Anayasamızda Kişinin Hakları bölümünde ele alınan koruyucu hakların ( olumsuz
    statü hakları) neler olduğunu inceleyelim:
    Ø Kişi dokunulmazlığı
    Herkes, yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkına sahiptir.
    (AY.Mad.17)
    Ø Zorla çalıştırma yasağı
    Hiç kimse zorla çalıştırılamaz. Angarya yasaktır. (AY. Mad.18)
    Ø Kişi hürriyeti
    Herkes, kişi hürriyetine ve güvenliğine sahiptir. (AY. Mad.19)
    Ø Özel hayatın gizliliği ve korunması
    Herkes, özel hayatına ve aile hayatına saygı gösterilmesini isteme hakkına sahiptir.
    Özel hayatın ve aile hayatının gizliliğine dokunulamaz. Kanunun gösterdiği haller dışında,
    hiç kimsenin üstü, özel kâğıtları ve eşyası aranamaz ve bunlara el konulamaz (AY. M. 20 ).
    Ø Konut dokunulmazlığı
    Hiç kimsenin konutuna dokunulamaz. Kanunun açıkça gösterdiği hallerde, usulüne
    göre verilmiş hâkim kararı olmadıkça; gecikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunla
    yetkili kılınan mercinin emri bulunmadıkça, kimsenin konutuna girilemez, arama yapılamaz
    ve eşyasına el konulamaz (AY. M. 21).
    Ø Haberleşme hürriyeti
    Herkes haberleşme hürriyetine sahiptir. Haberleşmenin gizliliği esastır. (AY.Mad.22)
    Ø Yerleşme ve seyahat hürriyeti
    Herkes, yerleşme ve seyahat hürriyetine sahiptir (AY. M. 23).
    Ø Din ve vicdan hürriyeti
    Herkes, vicdan, dini inanç ve kanaat hürriyetine sahiptir.14. madde hükümlerine aykırı
    olmamak şartıyla ibadet, dini ayin ve törenlere katılmaya, dini inanç ve kanaatlerini
    açıklamaya zorlanamaz; dini inanç ve kanaatlerinden dolayı kınanamaz ve suçlanamaz. (AY.
    Mad.24)
    Ø Düşünce ve kanaat hürriyeti
    Herkes düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebeple olursa olsun düşünce
    kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve
    suçlanamaz. (AY.Mad.25)
    Ø Düşünceyi açıklama ve yayma hürriyeti
    Herkes, düşünce ve kanaatlerini söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına veya
    toplu olarak açıklama ve yayma hakkına sahiptir. Bu hürriyet resmi makamların müdahalesi
    olmaksızın haber veya fikir almak ya da vermemek serbestliğini de kapsar. ( AY. Mad. 26)
    Ø Bilim ve sanat hürriyeti
    Herkes, bilim ve sanatı serbestçe öğrenme ve öğretme, açıklama, yayma ve bu
    alanlarda her türlü araştırma hakkına sahiptir. (AY.Mad.27)
    Ø Basın hürriyeti
    Basın hürdür. Sansür edilemez. Basımevi kurmak izin alma ve mali teminat yatırma
    şartına bağlanamaz. Devlet, basın ve haber alma hürriyetlerini sağlayacak tedbirleri alır.
    (AY.Mad.28)
    Ø Süreli ve süresiz yayın hakkı
    Süreli ve süresiz yayın önceden izin alma ve mali teminat yatırma şartına bağlanamaz.
    (AY. Mad.29)
    Ø Basın araçlarının korunması
    Kanuna uygun şekilde basın işletmesi olarak kurulan basımevi ve eklentileri ile basın
    araçları, suç aleti olduğu gerekçesiyle el konulamaz ve zoralım uygulanamaz veya
    işletilmekten alıkonulamaz. (AY. Mad. 30)
    Ø Kamu tüzel kişilerinin elindeki basın dışı kitle haberleşme araçlarından
    yararlanma hakkı
    Kişiler ve siyasal partiler, kamu tüzel kişilerinin elindeki basın dışı kitle haberleşme
    ve yayım araçlarından yararlanma hakkına sahiptir. (AY. Mad. 31)
    Ø Düzeltme ve cevap hakkı
    Düzeltme ve cevap hakkı, ancak kişilerin haysiyet ve şereflerine dokunulması veya
    kendileriyle ilgili gerçeğe aykırı yayınlar yapılması hallerinde tanınır ve kanunla
    düzenlenir. (AY. Mad.32)
    Ø Dernek kurma hürriyeti
    Herkes önceden izin almaksızın dernek kurma ve bunlara üye olma ya da üyelikten
    çıkma hürriyetine sahiptir. Hiç kimse bir derneğe üye olmaya ve dernekte üye kalmaya
    zorlanamaz. (AY. Mad.33).
    Ø Toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı
    Herkes önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü
    düzenleme hakkına sahiptir. (AY. Mad.34)
    Ø Mülkiyet hakkı
    Herkes, mülkiyet ve miras haklarına sahiptir. (AY. Mad.35)
    Ø Hak arama hürriyeti
    Herkes, meşru araç ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı
    ve davalı olarak iddia ve savunma hakkına ile adil yargılama hakkına sahiptir (AY. Mad. 36)
    Ø Kanuni hâkim güvencesi
    Hiç kimse kanunen tâbi olduğu mahkemeden başka bir merci önüne çıkarılamaz. (AY.
    Mad. 37)
    Ø Suç ve cezalara ilişkin esaslar
    Kimse, işlendiği zaman yürürlükte bulunan kanunun suç saymadığı bir fiilden dolayı
    cezalandırılamaz, kimseye suçu işlediği zaman kanunda o suç için konulmuş olan cezadan
    daha ağır bir ceza verilemez. Suçluluğu hükmen sabit oluncaya kadar, kimse suçlu
    sayılamaz. (AY. Mad.38)
    Ø İspat hakkı
    Kamu görev ve hizmetinde bulunanlara karşı, bu görev ve hizmetin yerine
    getirilmesiyle ilgili olarak yapılan isnatlardan dolayı açılan hakaret davalarında, sanık,
    isnadın doğruluğunu ispat hakkına sahiptir. (AY. Mad.39)
    Ø Temel hakların korunması
    Anayasa ile tanınmış hak ve hürriyetleri ihlâl edilen herkes, yetkili makama
    geciktirilmeden başvurma imkânının sağlanmasını isteme hakkına sahiptir. (AY. Mad.40)
#20.12.2007 15:49 0 0 0
  • 1.2.2. Sosyal ve Ekonomik Haklar ( İsteme, Olumlu Statü Hakları)
    Kişilerin toplumdan ve devletten isteyebilecekleri haklara, "isteme hakları" veya
    olumlu statü hakları" denilmektedir. Bu çeşit haklar Anayasanın "sosyal ve ekonomik haklar
    ve ödevler" başlığı altında yer almaktadır.
    İsteme hakları devletten olumlu bir davranış, bir hizmet ve yardım isteme imkânlarını
    tanıyan haklardır. Devletin bu hakların sağlanması için hareketsiz kalması değil, aksine
    olumlu faaliyetlerde bulunması gerekir.
    Anayasamızda Sosyal ve Ekonomik Haklar bölümünde ele alınan isteme haklarının
    (olumlu statü hakları) neler olduğunu inceleyelim:
    Ø Ailenin korunması
    Aile Türk toplumunun temelidir ve eşler arasında eşitliğe dayanır.. Devlet, ailenin
    huzur ve refahı ile özellikle ****** ve çocukların korunması ve aile planlamasının öğretimi
    ile uygulanmasını sağlamak için gerekli tedbirleri alır, teşkilatı kurar. ( AY.Mad. 41).
    Ø Eğitim ve öğrenim hakkı
    Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. (AY. Mad.42)
    Ø Kıyılardan yararlanma
    Kıyılarla sahil şeritlerinin kullanılış amaçlarına göre derinliği ve kişilerin bu yerlerden
    yararlanma imkân ve şartları kanunla düzenlenir. (AY. Mad.43)
    Ø Toprak mülkiyeti
    Devlet, toprağın verimli olarak işletilmesini korumak ve geliştirmek, erozyonla
    kaybedilmesini önlemek ve topraksız olan veya yeterli toprağı bulunmayan çiftçilikle
    uğraşan köylüye toprak sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri alır. (AY. Mad.44)
    Ø Tarım, hayvancılık ve bu üretim dallarında çalışanların korunması
    Devlet, tarım arazileri ile çayır ve meraların amaç dışı kullanılmasını ve tahribini
    önlemek, tarımsal üretim planlaması ilkelerine uygun olarak bitkisel ve hayvansal üretimi
    artırmak amacıyla, tarım ve hayvancılıkla uğraşanların işletme araç ve gereçlerinin ve diğer
    girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırır. (AY. Mad.45)
    Ø Kamulaştırma
    Devlet ve kamu tüzel kişileri; kamu yararının gerektirdiği hallerde, karşılıklarını peşin
    ödemek şartıyla, özel mülkiyette bulunan taşınmaz malların tamamını veya bir kısmını,
    kanunla gösterilen esas ve usullere göre, kamulaştırmaya ve bunlar üzerinde idari irtifaklar
    kurmaya yetkilidir. (AY. Mad.46)
    Ø Devletleştirme
    Kamu hizmeti niteliği taşıyan özel teşebbüsler, kamu yararının zorunlu kıldığı hallerde
    devletleştirilebilir. (AY. Mad.47)
    Ø Çalışma ve sözleşme hürriyeti
    Herkes, dilediği alanda çalışma ve sözleşme hürriyetlerine sahiptir. Özel teşebbüsler
    kurmak serbesttir. (Ay. Mad. 48)
    Ø Çalışma hakkı
    Çalışma herkesin hakkı ve ödevidir. (Ay. Mad. 49)
    Ø Çalışma şartları ve dinlenme hakkı
    Kimse, yaşına, cinsiyetine ve gücüne uymayan işlerde çalıştırılamaz.
    Dinlenmek, çalışanların hakkıdır. (AY. Mad. 50)
    Ø Sendika kurma hakkı
    İşçiler ve işverenler, üyelerinin çalışma ilişkilerinde, ekonomik ve sosyal hak ve
    menfaatlerini korumak ve geliştirmek için önceden izin almaksızın sendikalar ve üst
    kuruluşlar kurma hakkına sahiptirler. (AY. Mad. 51)
    Ø Toplu iş sözleşmesi hakkı
    İşçiler ve işverenler, karşılıklı olarak ekonomik ve sosyal durumlarını ve çalışma
    şartlarını düzenlemek amacıyla toplu iş sözleşmesi yapma hakkına sahiptir. (AY. Mad. 53)
    Ø Grev hakkı ve lokavt hakkı
    Toplu iş sözleşmesinin yapılması sırasında, uyuşmazlık çıkması halinde işçiler grev
    hakkına sahiptirler. Bu hakkın kullanılmasının ve işverenin lokavta başvurmasının usul ve
    şartları ile kapsam ve istisnaları kanunla düzenlenir. (AY. Mad. 54)
    Ø Ücrette adalet sağlanması
    Devlet, çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal
    yardımlardan yararlanmaları için gerekli tedbirleri alır. (AY. Mad. 55)
    Ø Sağlık hizmetleri ve çevrenin korunması
    Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir.
    Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin
    ve vatandaşların ödevidir. (AY. Mad. 56)
    Ø Konut hakkı
    Devlet, şehirlerin özelliklerini ve çevre şartlarını gözeten bir planlama çerçevesinde
    konut ihtiyacını karşılayacak tedbirleri alır, ayrıca toplu konut teşebbüslerini destekler( AY.
    Mad. 57).
    Ø Gençliğin korunması
    Devlet, istiklâl ve Cumhuriyetimizin emanet edildiği gençlerin pozitif ilimin ışığında,
    Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda ve Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez
    bütünlüğünü ortadan kaldırmayı amaç edinen görüşlere karşı yetişme ve gelişmelerini
    sağlayıcı tedbirleri alır. (AY. Mad. 58)
    Ø Sporun geliştirilmesi
    Devlet her yaştaki Türk vatandaşlarının beden ve ruh sağlığını geliştirecek tedbirleri
    alır, sporun kitlelere yayılmasını teşvik eder. (AY. Mad. 59)
    Ø Sosyal güvenlik hakkı
    Herkes sosyal güvenlik hakkına sahiptir.
    Devlet, bu güvenliği sağlayacak gerekli tedbirleri alır ve teşkilatı kurar. (AY. Mad. 60)
    Ø Sosyal güvenlik bakımından özel olarak korunması gerekenler
    Devlet, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleriyle, malul ve gazileri korur ve
    toplumda kendilerine yaraşır bir hayat seviyesi sağlar. (AY. Mad. 61)
    Ø Yabancı ülkelerde çalışan Türk vatandaşları
    Devlet yabancı ülkelerde çalışan Türk vatandaşlarının aile birliğinin, çocuklarının
    eğitiminin, kültürel ihtiyaçlarının ve sosyal güvenliklerinin sağlanması, anavatanla
    bağlarının korunması ve yurda dönüşlerinde yardımcı olunması için gereken tedbirleri alır
    (AY. Mad. 62 ).
    Ø Tarih, kültür ve tabiat varlıklarının korunması
    Devlet, tarih, kültür ve tabiat varlıklarının ve değerlerinin korunmasını sağlar. (AY.
    Mad. 63)
    Ø Sanatın ve sanatçının korunması
    Devlet, sanat faaliyetlerini ve sanatçıyı korur. (AY. Mad. 64)
    Ø Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda, Anayasa ile belirlenen görevlerini, bu
    görevlerin amaçlarına uygun öncelikleri gözeterek mali kaynaklarının
    yeterliliği ölçüsünde yerine getirir. (AY. Mad. 65)
#20.12.2007 15:51 0 0 0
  • 1.2.3. Siyasi Haklar ( Katılma, Aktif Statü Hakları )
    Kişinin devlet yönetimine katılmasını sağlayan haklara, "katılma hakları" ya da
    "Aktif statü hakları" denilmektedir.
    Bu haklar Anayasanın "siyasi haklar ve ödevler" bölümünde düzenlenmiştir. Katılma
    haklarından devlete vatandaşlık bağı ile bağlı olan kişiler yararlanmaktadır.
    Anayasamızda Siyasal Haklar bölümünde ele alınan katılma haklarının ( aktif statü
    hakları) neler olduğunu inceleyelim:
    Ø Türk vatandaşlığı
    Türk Devletine vatandaşlık bağı ile bağlı olan herkes Türk'tür. (AY. Mad. 66)
    Ø Seçme, seçilme ve siyasi faaliyette bulunma hakları
    Vatandaşlar, kanunda gösterilen şartlara uygun olarak, seçme, seçilme ve bağımsız
    olarak veya bir siyasi parti içinde siyasi faaliyette bulunma ve halk oylamasına katılma
    hakkına sahiptir. (AY. Mad. 67)
    Ø Parti kurma, partilere girme ve partilerden çıkma
    Vatandaşlar siyasi parti kurma ve usulüne göre partilere girme ve partilerden ayrılma
    hakkına sahiptir. Parti üyesi olabilmek için 18 yaşını doldurmuş olmak gerekir. (AY. Mad.
    68)
    Ø Siyasî partilerin uyacakları esaslar
    Siyasî partilerin faaliyetleri, parti içi düzenlemeleri ve çalışmaları demokrasi ilkelerine
    uygun olur. Bu ilkelerin uygulanması kanunla düzenlenir (AY. Mad. 69 ).
    Ø Kamu hizmetlerine girme hakkı
    Her Türk, kamu hizmetlerine girme hakkına sahiptir.
    Hizmete alınmada, görevin gerektirdiği niteliklerden başka hiçbir ayrım gözetilemez.
    (AY. Mad. 70)
    Ø Mal bildirimi
    Kamu hizmetine girenlerin mal bildiriminde bulunmaları ve bu bildirimlerin
    tekrarlanma süreleri kanunla düzenlenir. (AY. Mad. 71)
    Ø Dilekçe hakkı
    Vatandaşlar ve karşılıkllık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye'de ikamet eden
    yabancılar, kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikayetleri hakkında, yetkili makamlara
    ve Türkiye Büyük Millet Meclisine yazılı başvurma hakkına sahiptir. (AY. Mad. 74)
#20.12.2007 15:54 0 0 0
#05.04.2012 16:14 0 0 0
  • tskler
#05.04.2012 16:14 0 0 0
#02.06.2021 12:32 0 0 0