Bağlama ve Genel Bilgilendirme

Son güncelleme: 09.04.2011 10:48
  • noimage

    Halk Müziği'nin en önemli özelliklerinden birisi de yörelere has söyleniş ve çalınış biçimleridir. Bağlama ile yörelerin ¤¤¤ene özelliklerini çalmaya, o yörenin tavrı denilmektedir. Bu tavırlar ¤¤¤ene kullanımı ile ilgilidir. Yani ¤¤¤enenin alttan vurulması, üst tele taktırma, senkoplu çalış gibi özellikleri olan bu ¤¤¤ene çeşitlerine, kısaca tavır diyeceğiz. Tavırlar birkaç küçük ayrıntı ile birbirlerinden ayrılmaktadırlar. Bu ayrıntıların en önemli göstergesi ise görsel olmalarıdır. Yani ¤¤¤enenin yukarıda veya aşağıda bitmesi gibi. Fakat genelde bağlamada kullanılan tavırlar, yörelere göre özellikler taşımalarına rağmen, bazen bir tavır içinde diğer tavırın mızrabını da görmek mümkündür. Örneğin: Kayseri tavrı sürmeli ¤¤¤enesi ile birkaç senkoplu ¤¤¤eneden ibarettir. Aynı örneği, Konya tavrı için de verebiliriz. Zeybek tavrının sonuna, bağlamanın üst telinin taktırılması ile Konya tavrı oluşturulur.

    Görüldüğü gibi ¤¤¤ene vuruluşlarının ayrılması veya birleştirilmesi tavırların zenginleşmesi açısından önemlidir.

    Bunun yanında bir tavrın yalnızca bir ¤¤¤ene ile çalınamadığı zamanlarda ise; o tavrın ikinci veya üçüncü varyasyonları ortaya çıkar. Örneğin Zeybek tavrını tek bir ¤¤¤ene ile anlatmak güçtür. O yüzden bir ¤¤¤ene çeşidi esas alınıp, ondan üretilenlerle beraber zeybek tavrı oluşmaktadır.
    Tavırların doğru icrasını yapabilmek için gerekli olan bir başka önemli nokta da, bağlamanın düzenidir. Düzenin farklı olması tavrın gerektiği şekilde kullanılmasına imkan sağlamayabilir. Bu yüzden herhangi bir yörenin türküsü icra edileceği zaman öncelikle akordu ve daha sonra türkünün tavrı ile çalınmasına dikkat edilmelidir .
    Bugün türkülerin icrasında kullanılan başlıca tavırlar şunlardır:

    1. Zeybek tavrı
    2. Sürmeli tavrı (Yozgat tavrı)
    3. Kayseri tavrı
    4. Konya tavrı
    5. Silifke tavrı
    6. Azeri tavrı
    7. Ankara tavrı
    8. Aşıklama tavrı
    9. Karadeniz tavrı
    10. Rumeli tavrı
    11. Karşılama
    12. Teke tavrı

    Bu tavırların uygulanışı esnasında ¤¤¤enenin kullanılışının dışında parmaklara da görevler düşmektedir. Örneğin sürmeli tavrı mızrabı atılırken kıstırma denilen bir hareket yapılır. Bu hareket herhangi bir sesten onun yarım veya tam ses altına veya üstüne çarpma yapmak için kullanılır. Bunun icrası sırasında o seslere parmak vurarak yapılması en doğrusu olmasına karşılık, bunu yapamayanlar kıstırma hareketini kullanarak o sesleri çıkarmaya çalışırlar. Tabii sesler net ve temiz olmaz. Örneğin sürmeli tavrında da sesinden re sesine bir çarpma yapılacağı zaman:

    noimage

    olması gerekirken, kıstırma hareketi ile, birinci parmağın do sesine,üçüncü parmağın da aynı tel gurubundaki re sesine aynı anda basması, re do seslerinin bir arada çıkmasını sağlamaktadır.

    noimage

    Do ve re seslerini ardarda çok çabuk duyurmayı amaçlayan bu sistemdeki özellik, parmakla ilgilidir. Parmaklarım gerektiği kadar hızlı çalıştıramayanlar ise, yukarıda görülen kıstırma hareketi sonucu o ses kümesine yakın bir ses elde ederler. Tabii ki amaç duyurulması gereken seslerin net ve temiz olmasıdır .
    Buradan tavırların icrasında ¤¤¤enenin gerekliliği yanında parmakların da büyük rolü olduğunu görmek mümkündür.

    Tavırların kağıt üstündeki yazımı ¤¤¤enenin gösterimi ile yapılmaktadır. Biz de burada tavırları bu şekilde göstereceğiz.


    1. Zeybek Tavrı
    Zeybek tavrı biri temel olmak üzere, 4 ayrı ¤¤¤ene kümesi ile gösterilir.

    noimage

    2. Konya Tavrı
    Konya tavrının en önemli özelliği, bağlamanın en üst tel gurubuna (sol sesine) taktırma yöntemidir. Bir zeybek ¤¤¤enesinden sonra yukarı doğru sol teline taktırmadan ibarettir.

    noimage

    Bu tavrın icrası sırasında hemen her nota kümesinin veya tavrın uygulanacak olması, gerekmeyen yerlerde de sol sesinin çıkmasına neden olmaktadır. Bunun önlenebilmesi için, yukarı tele taktırım esnasında o tel üstünde ve notada yazan seslerin 5. parmakla alımı mümkün olanlarının alınıp, türkü seslerini daha net çıkması sağlanabilir. Bu iş için 5. parmağa önemli görevler düşmektedir.
    3. Silifke Tavrı
    Duyum olarak zeybek tavrının aynıdır. Fakat görsel olarak zeybek tavrının yön itibarı ile tam tersidir. Silifke yöresi türkülerinin metronomunun hızlılığı nedeni ile genellikle alt tel kullanılarak icra edilir.

    noimage

    Burada hemen bütün tavırların ¤¤¤ene vuruşlarında ilk başlangıç vuruşlarının üstten aşağıya doğru olması gerektiğini ifade edelim.
    4. Azeri Tavrı
    Azeri tavrı ¤¤¤enesinde genellikle alt tel kullanılarak icra edilir. Karşılama ve Silifke tavırlarına benzemesine karşılık, vuruşların süratleri açısından farklılık gösterir. Karşılama mızrabında ilk vuruş üst ve orta tellerin taranmasından sonra, ¤¤¤ene alt telde hareketini tamamlar. Azeri ¤¤¤enesinde ise bu çalış yalnızca alt telde gerçekleştirilir.

    noimage

    5. Sürmeli Tavrı (Yozgat Tavrı)
    Sürmeli tavrının en önemli özelliği, okuyucuların hançereleri ile çıkardıkları seslerin bağlamaya yansımasıdır. Bu da bağlamada ancak tirillerle mümkündür. Yukarıda da belirttiğimiz gibi bağlamada tirilleri çarpma ile yapamayan bazı saz sanatçıları, bu işi kıstırma hareketi ile yapmaktadırlar. Tiril yapmak, bir notanın önündeki veya arkasında ki seslere çok hızlı şekilde çarpma yapmak demektir. Tabii çarpma alınacak ses o ezginin tonal yapısı ile doğru orantılıdır. Türkülerin notaları yazılırken bazı sürmeli tavrının işlenmesi gereken yerlerde (tr) işareti ile bu tavrın uygulanması gerektiği anlatılmak istenilmiştir.

    noimage

    6. Kayseri Tavrı
    Kayseri tavrı, sürmeli ¤¤¤enesi ile birlikte bazı seslerden önce genellikle 32'lik seslerle beraber, sağ elin bağlama göğsü üzerinde bir daire çizilmesi ile uygulanır. Bazı nota cümleleri tirilli, bazı notalar esli çalınarak oluşturulan Kayseri tavrının en önemli özelliği, esli notalarda ¤¤¤enenin bir daire çizerek bu işlemi görmesidir.

    noimage

    7. Karadeniz ve Rumeli Tavrı
    Bu iki yörenin ¤¤¤ene vuruşları duyum ve gösterim olarak aynıdır. Fakat yörelere ait türkülerin farklı duyumları olduğundan aynı ¤¤¤ene vuruşlarına sahip olmaların karşılık değişik isimle adlandırılmışlardır.

    noimage

    Bunlardan farklı olarak Trakya yöresinde bilhassa türkülerin kalış yerlerinde bir çeşit istirahat duygusu veren bir ¤¤¤ene şekli daha vardır.

    noimage

    Bazen Kayseri tavrında olduğu gibi ilk ¤¤¤eneden sonraki vuruş esli olarak da çalınabilir. Fakat daire gösterimi yoktur.

    noimage

    8. Aşıklama Tavrı
    Aşıklama tavrının en önemli özelliği ¤¤¤enenin aşağıdan yukarı doğru bütün telleri tarayarak çıkmasıdır.

    noimage

    9. Karşılama Tavrı
    Aşıklama ¤¤¤enesinin tam tersi olarak karşılama ¤¤¤enesinde ilk vuruş yukarıdan aşağıya bütün telleri tarayarak çalınmasıdır. Bazen bu tarama yerine yalnızca üst tele vurularak veya es alınarak da çalınabilir.

    noimage

    10. Ankara Tavrı, Fidayda Tavrı
    Adını Fidayda türküsünden alan bu tavrın en önemli özelliği karar sesinin çokça duyurulmak istenmesidir. Bazen bu ses yerine bir es de eklenebilir. Daha sonra gelen ¤¤¤eneler ise çalınacak nota ile tekrar karar sesinin duyurulması şeklindedir.

    noimage

    11. Teke Tavrı
    Teke tavrının en önemli özelliği aksayan üçlü kümesinin alttan üste doğru başlamasıdır.

    noimage

    Görüleceği gibi bugün kullanılmakta olan tavırlar kullanıldıkları yörenin ismi veya yörede söylenilen bir türkünün adı ile anılmaktadırlar. (Fidayda Tavrı gibi) Yukarıda da belirtildiği gibi tavırlar arasındaki fark duyumsal olmasından ziyade görseldir. Bu tavırsal farklılıklar da halk müziğimizin en önemli zenginliklerinden birisini oluşturmaktadır. Tavırların uygulanışı esnasındaki diğer önemli bir konu da çalınacak tavra uygun düzendir. Bağlamanın düzeni çalınacak tavrın özelliklerini gösteremeyecek yapıda ise, atılacak tavrın hiçbir önemi yoktur. Örneğin; Ankara tavrının uygulanabilmesi için gerekli en iyi düzen Fidayda düzenidir. Türkülerin çalımında iyi bir icra yapılabilmesi için bağlama üzerindeki düzenlerin ve yöresel tavırların çok iyi bilinmesi gerekmektedir. Fakat, bağlama öğreniminin ilk aşaması türkü öğrenimi olmadığı için bu bilgiler yeri geldikçe verilmelidir.

    Gazi Erdener KAYA, Bağlama Eğitimi-1995.
#17.05.2008 10:15 0 0 0
  • teşekkür ;)
#17.05.2008 13:33 0 0 0
  • rica ederim
#17.05.2008 19:21 0 0 0
  • Tarzim degil yinede Tesekkürler.
#17.05.2008 19:44 0 0 0
  • benim tarzım coco mersi
#17.05.2008 19:54 0 0 0
  • Teşekkür ederim çok faydalı bilgiler.
#31.05.2008 20:56 0 0 0
  • rica ederim
#31.05.2008 22:35 0 0 0
  • çok bilgilendim ++++++ teşk
#09.03.2010 20:13 0 0 0
  • of ye bi do re mi şeklinde kara treni bulamdım çok sinirliyim:
#03.04.2010 20:40 0 0 0
  • saolasın
#09.04.2011 10:48 0 0 0