Dizilerin Altın Çağı Bitiyor mu?

Son güncelleme: 11.01.2010 17:47
  • Yayından kalkan diziler - Diziler ve Reyting

    Televizyon yayıncılığındaki rekabet baş döndürüyor. Reklam pastasından pay almak için amansız bir savaş veriliyor. Bu pastadan en büyük dilimi almanın yolu ise çok izlenen kanallar olmaktan geçiyor. Ana haber kuşaklarının sunumundan gündüz programlarına ve prime time'da yayınlanacak dizilere kadar yayın akışlarının hemen her saniyesi kılı kırk yararak düzenleniyor. Ancak bu yayın akışı içinde kuşkusuz en önemlisi prime time...

    Kanalları başarıya veya başarısızlığa götüren prime time kuşağının son yıllardaki en önemli silahı ise diziler. Özellikle son beş yıldır televizyon izleyicileri tamamen dizilere kilitlenmiş durumda. Dizilerin korkulu rüyası ise reytingler, yani izlenme oranları... Yayına giren dizi ne kadar kaliteli olursa olsun, en çok izlenen programlar arasına giremediği zaman yayından kaldırılıyor. İşler o kadar abartılmış durumda ki daha yayına girmeden kaldırılan diziler bile var. Altı büyük kanalda, bu yıl yayına giren ya da geçen yıllardan devam eden 64 dizinin 26'sı yayından kaldırıldı. Kanalların izleyicilere beğendirmek için dizilere tanıdığı süre ise 5-6 haftadan 2-3 haftaya kadar gerilemiş durumda.

    Zorlu koşullara rağmen TV kanallarını ayakta tutan hâlâ diziler... Bu yüzden kanal yönetimleri prime time dahil, seyircinin en çok televizyon başında olduğu saatlere dizi koymaya devam ediyor.

    Bu dönemde dizi yapımlarında iki trend öne çıkıyor: Birincisi geçmişte olduğu gibi tanınmış oyuncuların yer aldığı iddialı yapımlar... İkincisi de genç oyuncuların yer aldığı ve daha az kişinin rol aldığı düşük maliyetli diziler...


    Med Yapım'ın patronu Fatih Aksoy, dizi film piyasasında yaşanan yaprak dökümünün normal olduğunu, dizilerin peşpeşe yayından kalkmasının çok da garipsenmemesi gerektiğini düşünüyor: "Yaptığınız her iş tutacak diye bir kural yok. Bu iş dünyada da böyle... Eğer yaptığınız işlerin yüzde 50'si tutuyorsa bu çok büyük başarı. Siz bir iş yapıyorsunuz, seyircinin ne istediğini bilerek hareket ettiğinizi düşünüyorsunuz. Ama seyircinin o andaki durumu yaptığınız işi istemiyor olabilir. İşin bu tarafı çok normal. Eğer işin yapılmasında bir özensizlik varsa o zaten ayrı bir değerlendirme konusu..."


    Osman Sınav da benzer bir noktaya dikkat çekiyor: "Kanalların reklam gelirleri düştü, bunu artırmak için yoğun bir rekabet başladı. Televizyonların direnci azaldı, eskiden 5-6 hafta olan direnç süresi 2-3 haftaya kadar indi. Oysa bir hikayeyi anlatmak, seyirciyi ısıtmak için de zaman gerekiyor." Osman Sınav buna rağmen tutan ve tutmayan işler diye bakıldığında, yayından kalkan dizi oranının, dünyadakilerden çok da farklı olmadığını söylüyor.


    Sabah Gazetesi yazarı Yüksel Aytuğ'a göre ise izleyici yeni dizilere takılmak yerine, eski yayın döneminde başlayıp devam eden dizileri seyretmeyi yeğliyor: "Benim gözlemlerime göre televizyon izleyicisi çok konservatif. Yayın döneminin ortasında başlayan dizilere pek takılmıyor. Daha önceki sezondan devam eden dizileri izliyor. Çok kaliteli ve tanınmış oyunculara yer verseler bile sezon ortasında yayına girmek diziler için riskli. İzleyiciyle buluşması, ısınması zor olabiliyor."

    Uzun süredir izlenme rekorları kıran, reyting sıralamalarında üstlerde yer alan Yaprak Dökümü, Aşk-ı Memnu, Canım Ailem ve Kurtlar Vadisi Pusu gibi diziler bunun bir göstergesi... Seyirci bu dizilere ısınmış durumda.

    Bu yayın döneminde yayından kalkan dizilere gelince... atv'de son yılların en popüler oyuncularının yer aldığı Kış Masalı, Nefes ve Elveda Rumeli gibi iddialı dizilerin yanı sıra, daha az marka isimlerin rol aldığı Yalancısın Sen, Aşk Bir Yalan gibi diziler de "izlenmiyor" gerekçesiyle yayından kaldırıldı. Bu dizilerden Elveda Rumeli hariç diğerleri yeni sezonda yayına başlamıştı.

    ...(Ntv)
#11.01.2010 17:47 0 0 0