Periskop hazırlama - Periskop yapımı - Periskop nasıl yapılır
PROJENİN AMACI : Proje, fen bilgisi dersinin "ses ve ışık" ünitesinde
yapılmıştır.Projenin yapılma amacı, düz aynanın kullanım yerlerini ve
düz aynada oluşan görüntünün özelliklerini kavratmaktır. Ayrıca
öğrenciler bu proje ile, öğrendikleri soyut bilgileri somut bir araca
dönüştürmüşler ve bilgileri eğlenerek öğrenme fırsatı bulmuşlardır.
PROJE YAPILMADAN ÖNCE :
Proje planına başlanmadan önce projenin
kullanım yerleri öğrencilere aktarılmıştır. Öğrencilerin ilgisi bu
alana doğru yönlendirilmiş ve yapılacak projenin işe yarayacak
kullanışlı bir araç olacağı söylenmiştir.
Öğrenciler tarafından proje planı yapıldıktan sonra, araç-gereç
listesi hazırlanmıştır.bu sırada öğrencilerin planları tek tek kontrol
edilip yanlış yapan öğrenciler doğruya yönlendirilmiştir
. PROJE İÇİN GEREKLİ ARAÇ-GEREÇLER VE TEMİNİ:
Proje planlandıktan sonra yapılan araç-gereç listesinde bütün
öğrencilerde olması gereken araç-gereçler şöyle listelenmiştir:
2 Adet mukavva (kırtasiyeciden))
2 Adet 10×15 cm ayna (camcılardan)
Koli bandı, maket bıçağı, cetvel, açı ölçer ve
yapıştırıcı(kırtasiyeciden)
PROJENİN ŞEKLİ VE YAPILIŞI :
Her öğrenci önce, aynanın kısa kenarı ve mukavvanın uzun kenarı
ebatlarında iki adet karton kesti. Bu kartonlar periskopun ön ve
arkasını oluşturdu.aynalar açı ölçer yardımıyla 45°'lik açı ile
yerleştirildikten sonra periskopun yan tarafını kapatmak için cetvel
ile ölçü alındı. Uygun ölçülerde mukavvalar kesilerek koli bandı ile
periskopun ön ve arka parçalarına yapıştırıldı. Aynaların yansıtıcı
yüzeylerine denk gelen mukavva parçalarıda kesilerek çıkartıldı.
PROJENİN KULLANIM YERLERİ :
Proje, denizatlılarda bulunanların yukarıyı görmeleri, sipere yatmış
askerin kafasını kaldırmadan düşmanı seyretmesi, boyumuzun
yetişemediği bir dolabın üzerine bakmak, su altını suya dalmadan
izlemek ve dikiz aynasına bakmadan arkadaki aracı görmek gibi işlerde
kullanılabilir.
PROJE KAZANIMLARI :
Öğrencilerimiz bu projeyi yaparlarken, birbirleri ile fikir alış-
verişinde bulunup yardımlaşırlarken sosyal zeka alanlarını
geliştirdiler. Proje yapımında el ve parmak kasları sıklıkla
kullanıldı böylece öğrencilerin bedensel kinestik zeka alanları
gelişti. Proje yapılırken mukavva boyutlarının hesaplanması ve
aynaların konumlarının belirlenmesi sırasında öğrenciler hem düşünerek
içsel zeka alanlarını hem de hesaplama ve tasarım ile mantıksal-
matematiksel zeka alanlarını geliştirmişlerdir. Projenin üç boyutlu
bir araç olması ve boyanması sayesinde öğrenciler görsel-uzaysal zeka
alanlarını geliştirmişlerdir.
PROJE SORUSU
Projemizde neden aynaları birbirine paralel olacak şekilde
yerleştirdik?
Bir adam bir düz aynanın karşısına geçer ve kendisini tam olarak
görmek isterse satın alacağı aynanın boyutları kaçar cm olmalıdır?
(adamın boyu 1,70-omuzları arası genişlik 80 cm dir.)