İdare Hukuku’nun Kaynakları - Aöf Adalet Dersleri

Son güncelleme: 21.07.2011 20:05
  • idare hukuku dersi konu anlatımı - anayasa nedir - idare hukukunun yazılı kaynakları - özel hukukun yazılı olmayan kaynaklarıİdare Hukuku'nun kaynakları da öteki hukuk dallarının kaynakları ile belli bir benzerlik gösterir. Bununla beraber İdare Hukuku'nun kaynaklarının yer ve etkileri bazı farklılıklar göstermektedir.

    Anayasa

    İdare Hukuku'nun en başta gelen kaynağı anayasa'dır. Devletin temel kuruluşunu, bu kuruluşun örgütleniş ve işleyişini gösteren kurallar topluluğu olarak Anayasa, yukarıda da gördüğümüz üzere, İdare ve İdare Hukuku'na ilişkin pek çok ilke ve kurala da bünyesinde yer vermiştir (bkz. AY md. 8, 10, 11, 101 vd. ve özellikle 123 vd. ).

    Öteki Yazılı Kaynaklar

    Anayasa'dan sonra, sırası ile kanun, kanun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik vs. gibi yasal ve idari kurallar gelir. Ancak yukarıda da belirttiğimiz gibi, İdareye ilişkin binlerce yasa ve idari kural; idari faaliyetleri, idari örgütleri, idarenin yetki ve görevlerini ve kamu görevlilerinin statülerini ayrıntılarına kadar düzenlemekle beraber, öteki hukuk dallarından farklı olarak İdare Hukuku'nun temel ilkelerini koymazlar.

    Yargı İçtihatları

    İdare Hukuku'nun temel ilkelerini düzenleyen bir yazılı kaynak bulunmadığından, idare yargıcı belli bir sorun veya uyuşmazlığın çözümünde yazılı kural bulamayınca, içtihat yolu ile bir takım esas ve ilkeler benimser ve kararlarında buna dayanır. İşte içtihat yolu ile konan bu esas ve ilkeler de İdare Hukuku'nun kaynaklarındandır. Başka bir anlatımla, İdare Hukuku'nda yargı içtihatları çoğu kez Anayasa'dan hemen sonra gelir.

    İdari Teamül ve Tatbikat

    Nihayet özel hukukun yazılı olmayan kaynağı olan örf ve âdete karşılık İdare Hukuku'nda idari teamül ve tatbikat vardır. Bu kaynak, İdarenin belli konu ve sorunlar karşısında öteden beri takındığı tutum ve davranışları veya yazılı kaynakları yorumlama ve uygulama biçimleri ile oluşur. İdare, üst hukuk kurallarına açıkça aykırı olmaması gereken teamül ve tatbikat'ından haklı bir neden olmaksızın ayrılamaz. Aksi davranış düzenli idare ilkesine ters düşer ve hukuka aykırı olur.

    Öğreti

    Öteki hukuk dallarının yardımcı kaynağı olan öğreti İdare Hukuku'nda özel bir yere sahiptir. Doktrin, kanunlaştırılmamış olması dolayısıyla İdare Hukuku'nun çok önemli bir kaynağı haline gelmiş bulunan içtihatların tahlil ve eleştirisini yaparak onların sistemleştirilmesini sağlar.


    alıntı
#21.07.2011 20:05 0 0 0