Yukarı Assuan Barajı Hakkında Bilgi

Son güncelleme: 30.06.2013 14:03
  • assuan barajı nerededir - assuan barajının özellikleri - mısır assuan barajı6.500 kilometre uzunluğundaki Nil, yazın kabaran tek Akdeniz nehridir. Bu mevsimde, Nübye ve Mısır’daki kıyılarını sular altında bırakır ve balçığıyla toprağın bereketini arttırır.

    noimage

    Mısır’ın temel sorunu, bu büyük Afrika nehrinin suyundan en verimli şekilde yararlanmaktır. Oysa Nirin rejimi, çok büyük mevsimlik kabarmalara yol açar (Kahire’de, suların en alçak ve en yüksek düzeyleri arasındaki fark ortalama 4,5 metredir). Ancak, bu kabarmalar da son derece değişkendir: Nehrin yıllık debisini 45 milyar metreküpe düşürebilir ya da 150 milyar metreküpe çıkarabilirler.

    Çok eski çağlardan beri, köylüler, toprak setlerle çevrili havuzlar yaparak, bu doğal olaydan en büyük ölçüde yararlanmaya çalıştılar. Sonra, geçen yüzyıldan itibaren, çok daha verimli bir yola başvuruldu: Barajlar yapıldı. Bu barajların arkasında yükselen su, nehrin yukarı kesimlerinde bulunan sulama kanallarını besler.

    İlk Assuan barajı 1903’te inşa edildi ve daha sonra yükseltilerek, 5 milyar metreküp su biriktirmeyi sağladı. Ancak, yetersiz olduğu ortaya çıktı. Kıyı halkı her zaman taşkınların tehdidi
    altındaydı. Ote yandan, tarım yapılan alan, nüfus artışıyla aynı oranda artmıyordu. Bu nedenle Mısır hükümeti 1950’de, birinci barajın yedi kilometre yukarısında, ikinci barajın yapımına karar verdi.

    «Yukarı Assuan Barajı», Sovyetler Birliği – Mısır işbirliğiyle gerçekleştirildi. Bütün çalışmalar boyunca, S.S.C.B.’den gelen 1.800 uzman, Mısırlı mühendislerle ve sayısı 30.000’den az olmayan işçiyle birlikte çalıştı. Burnu akış yönünde bulunan büyük V şeklindeki barajın uzunluğu 3.820 metredir Orta kısmı nehrin yatağında, doğu ve batı kolları ise kıyılara epey taşmış durumdadır. Yüksekliği 111 metre, genişliği tabanda 980 metre, tepede 40 metredir. 157 milyar metreküp su toplar; bu miktar, Amerika’nın en büyük sunî gölü Hoover’i dolduran suyun 6,5 katıdır. Kıyıda açılmış olan ve orta kısmı barajın duvarı içinden geçen bir saptırma kanalı, altı tünelden meydana gelir. Her tünelin akış yönündeki ucu iki kola ayrılır ve bu kollar da güçlü bir elektrik santralına açılır.

    Yapım çalışmaları 1960’ta başlayıp sekiz yıl süren bu muazzam eser, üç amaca cevap verir: Tarım yapılan alanların genişletilmesi, taşkınlardan korunma, elektrik enerjisi üretimi. Görüldüğü gibi, önemi çok büyüktür.

    Biliyor muydunuz?..

    Barajın tümü, 68 milyon metreküp malzemeden meydana gelmiştir; bu miktar, Büyük Gize Piramidi’nin hacminden 21 kat büyüktür.

    Çalışmalar sırasında kamyonların katettiği yollar birbirine eklenecek olsa, bir milyon kilometre tutardı

    İnşaatın 1964 ocağından mayısa kadar olan çok önemli dönemi, hummalı bir saate karşı yarış devresi oldu Bu süre içinde, suların kabarması ile çekilmesi arasında, baraj setinin düzeyi, suyun geldiği tarafta 135 kota ulaştı; aksi takdirde, gecikme bir yıla malolabiiirdi.

    Barajın yapımı teknikçileri ve iktisatçıları pek sevindirmesine karşılık, Mısır bimcileri ve geçmişin büyük eserlerine ilgi duyan herkesi tedirgin etti: gerçekten de, Nil’in seviyesinin yükselmesi, Nübye’de, nehrin kıyılarında veya adalarda yapılmış firavun anıtlarını tehlikeye düşürmüştü. Bu eşsiz yapıları kurtarmak içir, olağanüstü çarelere başvuruldu. Böylece, Amada tapınağı gibi bazı anıtlar, tek parça halinde, raylar üzerinde giden yük arabalarıyla taşındı. Ünlü Ebu Simbei tapınaklarına gelince – biri ve en önemlisi Ramses 11 ye ait dört koca heykel, diğeri ise firavunun gözde karısı Nefertiti’ye adanmış tapmak-, bunları, taşın ufalanmasının önlemek için içine reçine şırınga edildikten sonra, bloklar halinde kesildi ve 64 metre daha yukarıda, suların erişemeyeceği bir yerde yeniden kuruldu.

    alıntı
#30.06.2013 14:03 0 0 0