Halkla İlişkiler Kampanyasında Araştırma

Son güncelleme: 29.09.2022 21:19
  • Halkla ilişkilere yönelik yapılacak kampanyaların büyük çoğunluğu hedef kitle ya da grup tarafından bilinmektedir. Hedef kitle; halkla ilişkiler kampanyasının öncesinde ve sonrasında yapılacak gelişmeleri, düzenlemeleri görmemektedir. Dolayısıyla bunlardan haberi olmaz. Yalnızca kampanyanın uygulaması hakkında bilgileri vardır. Buradaki etkinlikleri, organizasyonları görebilirler. Kampanya sürecinde belli bir aşama vardır. Kampanyanın başarılı olmasında oldukça etkili olan bu aşamalar düzenli bir şekilde, özenle takip edildiğinde amaçlanan sonuca ulaşılacaktır. Halkla ilişkiler kampanyasının dört aşaması bulunur. Bunlar araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarıdır. Bu aşamalara değinecek olursak; öncelikle “araştırma” aşamasından başlamalıyız. Halkla ilişkiler kampanyasının bilhassa en önemli aşamasını araştırma kısmı oluşturur. Araştırma denilince; sorunları çözme amacı taşıyan planlı ve sistematik bir biçimde verileri toplama, çözümleme, yorumlama, değerlendirme ve rapor etme süreci anlaşılır. Bu bölümün ilk adımını “bilgi toplama” oluşturur. Bilgi toplanmadığı takdirde kampanyada eksiklik belirir. Bu aşamada o kurumun, kuruluşun, örgütün ya da işletmenin amaçları önemlidir. Bu nedenle amaçları en iyi şekilde araştırılmalıdır. Halkla ilişkiler kampanyasının yöneldiği hedef kitle, can alıcı nokta olduğu için bu kitle hakkında bilgi alınmalıdır. Bunların ortaya çıkması halkla ilişkiler kampanyasını yürütmede yardımcı olacaktır. Araştırma sürecinde kullanılacak yöntem ve teknikler çok önemlidir. Bu süreçte anket, gözlem, deney, derinlemesine mülakat gibi yöntemlerden yararlanılabilir. Anket; hedef gruplar hakkında değerli bilgiler verir. Hedef kitlenin hepsine uygulanamayabilir. Bu durumda örnekleme başvurulur. Gözlemin ankete oranla daha objektif sonuçlar içerdiği görülür. Kurumlar, örgütler, kuruluşlar ya da işletmeler kendilerine uygun yöntem ve teknikleri uygulayarak, araştırmayı değerlendirme bölümüne geçerler. Kurumun kendisi hakkında ne düşündüğü, yaptığı organizasyonlarla ilgili temel verileri, bu organizasyonların ve problemlerin yapısı, amacın belirlenmesi, kaynaklar halkla ilişkiler kampanyasına yönelik araştırmada önemlidir. Hedef kitle profili çıkarmak gerekir. Araştırma sürecinin sağlıklı işleyebilmesi açısından halkla ilişkiler uzmanları ön yargılarından kurtulmaya çalışmalıdır.

    Halkla ilişkiler kampanyasında araştırmanın bir başka ayağını analiz kısmı oluşturur. Araştırmada elde edilen bulguların kesinliğe dönmesi için uğraşılır. Öğrenilmek istenen; kampanyada neye ulaşılmak istendiğidir. Peki hangi kısımların kesinleşmesi istenir? Bu sorunun cevabını kuruluşun, dağıtım yollarının, fiyat politikasının, örgütün faaliyetlerinin, çevrenin, hedef kitlenin, hedef grupla sağlanan iletişimin analizi verir . SWOT analizinin ve PEST analizinin yapılması büyük yarar sağlar.

    Halkla ilişkiler kampanyasında SWOT analizi; kurumun, kuruluşun, örgütün ya da işletmenin kendini tanıması için yaptığı bir analizdir. Eskidiği söylentilerine rağmen oldukça büyük önem arz eder. Durumu teşhir etmeyi sağlar. En fazla kariyer planlamada kullanıldığı görülür. Basitçe güçlü ve zayıf yönleri ortaya koymak değildir. Sistematize edilmiş bir durum analizidir. Güçlü yanlar, zayıf yanlar, fırsatlar ve tehditler analiz edilir. Güçlü ve zayıf yanlar kurum içine girerken; fırsatlar ve tehditler kurum dışı alanda yer alır. Güçlü yönler teşvik edilmeye, zayıf yönler sınırlanmaya, fırsatlardan yararlanılmaya ve tehditleri azaltmaya çalışılır. Hangi türden tehditlere hangi türden güçlü yönler ile cevap verilebilir? Zayıflıklar nerede fırsata dönüşebilir? Zayıflıkların doğuracağı zararlardan nasıl kaçınılabilir? Güçlü yönler fırsatlarla nasıl teşvik edilebilir? Bu gibi sorulara cevap aranır.

    Halkla ilişkiler kampanyasında PEST analizi; politik, ekonomik, sosyal ve teknolojik faktörlere yönelik yapılan analizdir. Bu faktörlerin kapsadığı alanlar vardır. Politik faktörler; yasaları, ülkenin dış ilişkilerini, vergi düzenlemelerini içerir. Ekonomik faktörler; tüketicinin alım gücünden, enflasyon oranlarından, kuruluşun ekonomik tablosundan bahseder. Sosyal faktörler, insanlarla ilgilidir. Coğrafik, demografik, psikografik faktörleri, insanların toplumsal yaşamını ve geleneklerini ortaya koyar. Teknolojik faktörler; AR-GE uygulamalarını içerir; teknoloji, hedef kitle ve iletişim kavramlarına odaklanır. Daha sonra kuruma, işletmeye, örgüte ya da kuruluşa yönelik tehditlerin ve fırsatların analizi yapılır. Rakip analizi de bu aşamada büyük önem taşır.
#06.06.2021 11:33 13 0 0
  • Paylaşım için Teşekkürler
#29.09.2022 21:19 0 0 0