Portre Çizimi

Son güncelleme: 18.12.2010 20:44
  • Portre Çizimi - Portre Çizimi Nasıl Yapılır - Portre Çizimi Anlatımı


    Çizim Bilgisi

    İnsan başı resimlemek

    Her insanın başı kendine özgü bir yapıya sahiptir. Portre çalışması yaparken temel prensipleri bilerek bu prensiplerden faydalanmak size yardımcı olacaktır.

    noimage

    Saçları tamamen kesilmiş bu insan başında, kafa açık bir şekilde görünür durumda. Kafatasının altındaki yapı ile yüz hatlarının birbirleriyle olan ilişkisi daha belirgin bir biçimde ortaya çıkıyor.

    Bir portre çizerken dikkat etmeniz gereken birçok ayrıntı vardır; kafanın şeklini nasıl oluşturacağınız, bireyin yüz hatlarını nasıl vereceğiniz, gölgeleme yöntemini nasıl kullanacağınız gibi. Tüm bu ayrıntıları dikkatle çalışırsanız, iyi bir benzerlik yakalamanın daha kolay hale geldiğini göreceksiniz.

    Kafatası yapısı

    Kafatasının altında yatan kemik yapısının, kafanın şeklini ve yüz hatlarını nasıl belirlediğini bilmek portre çalışmalarında çok faydalı olacaktır. Kafatasının şekli, kendini elmacık kemiği, çene kemiği, burun ve kafa kemiği olarak yüzde gösterir. Kafatasının yapısı, aynı zamanda yüz hatlarının duruşunu da etkiler.

    Birçok kişide bazı orantılar benzerlik gösterir (bkz. Portre Çizimi, sayfa 578). Örneğin, kafanın en üst noktasından gözlere olan uzaklık yaklaşık olarak gözlerden çeneye kadar olan uzaklığa eşittir. Kaşlardan, burnun alt noktasına kadar olan uzaklık, yine yaklaşık olarak burnun alt noktasından çeneye kadar olan uzaklığa eşittir. Gözler arasındaki boşluk ise bir gözün genişliği kadardır. Ancak, her bir bireyin kendine özgü özelliklerini, bir kurşun kalem yardımıyla her zaman ölçmek gerekir.


    YÜZ HATLARINI RESİMLEMEK

    Her ne kadar herkesin kendine özgü bir yüzü olsa da, çizime başlarken dikkat etmeniz gereken bazı ortak özellikler vardır. Bu plasterden hazırlanmış modellerdeki klasik özellikler, Michelangelo'nun (1475-1564) David adlı heykelinden çalışılmıştır.

    GÖZ

    Göz, basit anlatımıyla, kafatası içindeki bir oyuk içine yerleştirilmiş bir küçük bir toptur. Gözün üst kısmındaki koyuluk, çıkıntı yapan alın kemiğini işaret etmektedir. Göz kapakları, iris (göz bebeği) etrafındaki bir çift eğri çizgiyle belirtilmiştir.


    BURUN
    Burnu görüntülemek için basit ama yardımcı bir yöntem olarak; bir küreden çıkan silindir düşünün; burun delikleri için de her iki yanda birer çeyrek küre ekleyin. Burun etrafını ve burun deliklerinin içini koyulaştırın.

    AĞIZ

    Ağız yuvarlak bölümlerden meydana gelmiştir; üç tane üst dudak kısmında (dairesel bir merkez alanı ve her iki yanda birer yuvarlaklık) ve alt dudakta da iki yuvarlak. Çene, onun altında dairesel bir şekildir. Dudakların birleştiği noktalardan geçen çizgiye dikkat edin.

    KULAK
    Kulak, sonunda büyük yuvarlak kulak memesi ile biten bir kıkırdak kenarı; bunun içinde dışarıya çıkıntı yapan yarı dairesel bir kıkırdak parçası olarak iki
    bölümde özetlenebilir. Kulağın iç kısmı ve etrafına gölgeleme yapmak gerekir.


    MALZEMELER

    Bir parça krem rengi pastel kağıdı

    Kızıl renk Conte kalemi

    Silgi

    Maket bıçağı


    İLK ADIMLAR

    1 Oranları belirleyin Conte kalemle kafanın ve omuzların kontürünü çizin. Kaleminizle oranları ölçün. Göz seviyesinde hafif bir eğri çizgi ve yüzün tam ortasından aşağıya doğru inen bir çizgi çekin, bu size burnu doğru yere yerleştirmeniz konusunda yardımcı olacaktır. Yüz özelliklerini eskiz halinde belirleyin ve yavaş yavaş geliştirmeye başlayın (soldaki açıklamaları okuyun).


    2 Bazı detaylar üzerinde çalışın Uzun, hafif tarama çizgileriyle kafanın sağ tarafında, boyun kısmında ve çenede çalışarak kafa modelini ortaya çıkarın. Dudakların birleştiği yerde daha kalın bir çizgi çekip, dudaklara hafif bir koyuluk verin. Bıyığı, kaşları ve burun altındaki gölgeyi koyulaştırın.

    BAŞI MODELLEMEK

    Daha fazla ton ve detay ekleyerek insan başına daha sağlam bir duruş kazandırın. Kafanın sol yandan aydınlandığını unutmayın, bundan dolayı koyulukların büyük bölümü başın sağ tarafında olmalıdır.


    3 Gözler üzerinde çalışın Gözleri geliştirirken, onların yukarıda, 1 numaralı adımda çizmiş olduğunuz eğri rehber çizginin üzerine oturduğuna dikkat edin. Üst dudaklara ağırlık verin ve üst dudakların üstünde, çıkık alın kemiğinin altındaki alana taramayla koyuluk verin. Göz bebeklerini ve irisleri çizin.

    4 Ağız ve kulağı geliştirin En karanlıkta kalan kafanın en sağ tarafına koyu bir ton atın. Dudakları daha iyi tanımlayın, ancak onlara kalın kontür atmayın .koyulaştırma ve çizgi çalışmasını beraber götürün.

    5 Son detaylar üzerinde çalışın Başın kontürü üzerinden bir kez daha geçin ve şekli keskinleştirin. Burun delikleri için iki adet göze çarpan çizgi oluşturun ve bıyık kısmını koyulaştırın. Kafanın ve yüzün sağ yanındaki koyuluğu hafifçe uzatın ve sadece göz altındaki açık kısım haricinde tüm yanak alanını kapsayın.

    Kafatasının yapısı

    Yüzü kaplayan ince, yumuşak cildin altında, kafatasının kemikli yapısı vardır. Bir portre çizerken kafatasının şeklini daima aklınızda tutun, yüz hatlarına ifade kazandırmak bu şekilde mümkün olabilir. Bu çalışmadaki gibi duruşlarda ve yandan görünümlerde, kafatasının nasıl bir daire ve yumurta benzeri oval şekil üzerine oturduğunu göreceksiniz. Yüzün kapladığı alan tüm kafatası alanına kıyasla oldukça küçüktür.


    ANLAMLI DUDAKLAR

    Dudakları önce kalın kontürle çizip ardından koyulaştırma işlemi yapmaktan kaçının. Dudakları sadece tonla belirtirseniz daha anlamlı bir ifadeye bürüneceklerdir. Kıvrık alt dudak ışık vurduğundan açık, üst dudak ise ona kıyasla daha koyu çalışıldı.


    İLERİ AŞAMALAR

    Kafanın detaylı çalışması bittiğinden, gövdenin üst kısmını biraz daha ortaya çıkarmakla portreye denge kazandıracaksınız. Yine de vücut üzerinde çalışırken ana konunun portre olduğunu unutmamak gerekiyor.
#21.04.2009 16:42 0 0 0
  • hiç bişey anlamadım xD
#04.10.2009 13:17 0 0 0
  • ben de
#18.12.2010 20:44 0 0 0