İLAH KELİMESİ ÜZERİNE

Son güncelleme: 18.10.2005 13:29
  • BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
    ES SELAMU ALEYKUM!!!
    Rab olarak ALLAHI (c.c.), elci olarak muhammedi (s.a.v.s.), din olarak islami sectik ve razi olduk, sen kabul eyle ya rabb el alemiin
    eemiin ya rabbi

    İLAH KELİMESİ ÜZERİNE

    Gelen her peygamber, ibadette Allah'ın birlenmesi ve Allah'dan gayrına ibadeti terketmeye davet etmişlerdir. Ancak, ibadet's olan bu davet, tevhidin farklı cüz'lerde olmuştur. Bu davetteki ortak nokta, tevhit ve şirk'i, birbirinden ayırma mücadelesidir. Yani, bütün peygamberler aynı şey (tevhit) için, toplumun müşkilatlarına binaen farklı üslup ve metodlarla devet etmişlerdir. Adem (as)' dan peygamberimize kadar, bütün peygamberlerin sakındırdığı şirk, davet ettiği ise tevhittir. Biz her ümmete Rasuller gönderdik Allah 'a ibadet edin diye sonrada örnekler verilir. Umum peygamberlerin daveti uluhiyet merkezli idi. Ancak, İbrahim (as) ve Musa (as)'ın, daveti Rububiyet merkezli olmuştur. Her kavimin vuku bulduğu şirk, ismen müşterektir ancak, müsemmada müşterek değildir. NUH'(a.s.):

    "Muhakkak ki, biz Nııhıı kavmine (rasııl) olarak gönderdik. Nuh kavmine şöyle dedi: "ey

    kavmim Allah 'a ibadet edin, zira sizin için ondan başka ilah yoktur. "" Nuh kavminin müşkilatı, Allah'tan gayrısına ibadet etmeleriydi. Nuh (a. s), kavmini uyarır uyarmaz, kavmi karşı gelmiştir. Ayette görüldüğü gibi, Nuh'(a.s.), kavminde mevcut olan bir müşkilatı, ikaz ve tahdis etmek için gelir. Ve ilk sözüde: "Ey kavmim Allah 'a kulluk edin; zira sizin için ondan başka ilah yoktur"buyurmuştur. Bu nassın hitabından anlaşılan şudur ki:Nuh kavmi, Allah'tan gayrına ibadet edip, Allah'tan gayrı mabudlar edinmişlerdi. Acak bu ayet bize bu ibadet türünün ne olduğunu açıklanmamaktadır. Burada önemli olan, Nuh (a.s.)'ıh kavminin müşkilatının olması değil, müşkilata sevkeden, ulaştıran ibadet çeşididir. Bu ibadetin nev'inin ne olduğunu, şu ayet açıklamaktadır. Nuh' kavminden ileri gelenler, dediler ki: "Sakın ha! İlah 'lannızı Nuh'un sözüne muhatap veddi, şuayı, yagusuı , vaukuı ve nesri bırakmayın. '*" Bu ayet şimdiye kadar, Nuh (a.s) in kavmine ikazı: şimdi bu ilahları bırakın sözüne sebeptir. Nuh'(a.s.)ın, kavmine ikazı, demekki onlar Allah'tan başkasına ibadet ediyorlardı ki, ikazda bulunuldu. Âraf, 59.

    Bu ayete bir diğer yönden bakarsak, Allah'tan gayrı ibadet ettiklerinizi bırakın demek, demek oluyordu. Nuh'(a.s)ın kavmide böyle anlamıştı ki, kavminin ileri gelenleri sakın ha! diye karşılık veriyorlardı. Mübhem açıklanmamış bir şekilde ibadet ediyorlardı. Bu ibadet ettikleri, tanrımı, insanını, hayvanmı bilinmiyordu. Bu mübhemliğin bir kısmının açıklanması, ibni Abbasın rivayetiyledir. İbni Abbas'dan, şöyle dedi: Bu isimler, Nuh'(a.s)ın, kavminde bazı salih kimselerin isimleri idi, İnsalığın ilk inhirafında sebep, salih kimselerdir. Sapmada şer görüleni, hedef almamak gerekir. Bu salih kişiler öldükten sonra şeytan, bu salih kişilerin kavmine, toplanarak oturdukları yerlere, suretlerini (asmalarını) telkin eder. Onlarda bunu yaparlar; sonra onlar, o salihlerin adlarını verirler. Bunu yapanlar, ölünceye kadar ibadet adına (adı altında) hiç bir şey yapmadılar, taki, ilim unutuldu. Sonrada bu suretlere ibadet eder oldular. Begavi tefsirinde ise, bu esere şöyle açıklık getiriliyor. Bu isimler, Adem (a.s) ile Nuh'(a.s) in arasında yaşamış salih kimselerin isimleridir. Bunların talebeleri vardır, bu salihler ölünce, iblis onlara gelerek şöyle dedi: "bunların suretlerini yapsanızda, (meclislerinize yada evlerinize) assanız. Siz onlara baktıkça, ibadetlerinizde daha samimi olursunuz." diyor ve onlarda bunu yapıyorlardı. Onlardan sonra başka bir nesil geldi, iblis onlara , "sizden evvelkiler bunlara ibadet ederdi" dedi. Ve onlarda bu salihlere ibadet etmeye başladılar. İşte yer yüzünde (Allah'tan başkasına) ilah, put ilk ibadet, böyle başladı.

    Ayetten çıkarılan mesailler:

    o İnsanlar ilkin tevhit üzereydiler.

    o İlk peygamber, Nuh'(a.s),dır.

    o Sakındırma ve müjdelemek.

    o İhtilaf ettikleri mesele için, kitap indirilmiştir.

    o Nuh'(a.s.), kavmini 950 sene davet etmiştir.

    Tafsiri, Buharı. '
#16.10.2005 04:31 0 0 0
  • Allah razı olsun kardeşim. Verdiğin bilgiler için. İbadet kelimesini daha iyi kavramış olduk.

    Cezakumullahu hayran
#16.10.2005 04:44 0 0 0
  • Paylasimlarin icin ALLAH razi olsun kardesim.
#16.10.2005 04:55 0 0 0
  • GARDASIM ALLAH razi olsun

    Cok heyir göresin
#17.10.2005 04:26 0 0 0
  • tesekkurler kardes ellerıne saglık
#17.10.2005 13:32 0 0 0
  • La ilahe illallah!

    Bu cumle zaten hepsine aciklama degilmidir.
    Allah'tan baska ilah yoktur.

    Tanri kelimesi o kadar sIk cikiyorki karsimiza artik icim aciyor.
    Bilgisine danistigimiz ilim insanlari bile Allah'tan bahsederken Tanri kelimesini kullanmaya basladilar..Ne yazik :(

    Oysa O'nun adi degismez.Yerini baska hicbirsey alamaz.
    Turkiyede adi Allah,amerikada god,almanyada gott
    fransada un dieu.....
    yok boyle bisi..
#17.10.2005 13:49 0 0 0
  • Oysa O'nun adi degismez.Yerini baska hicbirsey alamaz.
    Turkiyede adi Allah,amerikada god,almanyada gott
    fransada un dieu.....
    yok boyle bisi..

    Bu dediklerinizi sonuna kadar katılıyorum.

    Allah (c.c) bütün tanrıların belasını versin.
#17.10.2005 14:20 0 0 0
  • siz yinede bela anmayin dervis.. Bela anmak bela getirir derler.Tedbirli olmak gerek.
    O yusden her daim hayirlisini isteyin
#17.10.2005 14:43 0 0 0
  • allah razi olsun kardesim bu guzel paylasimin icin
#17.10.2005 22:02 0 0 0
  • Allah razı olsun kardeş....
    izin verirsen bende bu konlarda bir kitap tasiye vereyim...

    mevdudi - 4 kavram
#18.10.2005 13:29 0 0 0