Ankara Güvercinlik Havaalanı

Son güncelleme: 08.12.2009 22:08
  • Güvercinlik Havaalanı - Ankara - Ankara Güvercinlik Havaalanı

    Güvercinlik Havaalanı Ankara'nın 10 km batısında bir askerî havaalanıdır. Ankara'nın ilk havaalanı ve Türk Hava Yolları'nın ilk teknik bakım merkezi olmuş, daha sonra askerî amaçlara tahsis edilmiştir. Günümüzde Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer almaktadır. Havaalanı'ndan Kara Kuvvetleri ve Jandarma Teşkilatı'na bağlı birlikler ve Genelkurmay'a doğrudan bağlı bazı birimler yararlanmaktadır. Kara Havacılık Okulu da burada konuşlanmıştır.

    Tarih

    Türkiye'nin ilk ulusal havayolu "Devlet Havayolları İşletmesi" (günümüzde Türk Hava Yolları) adıyla, başlangıçta Milli Müdafaa Vekâleti bünyesinde, 1933 yılında kuruldu. O yılda Ankara-İstanbul uşuşları Güvercinlik'ten kalkmaya başladı.

    Türk Hava Kurumu'na bağlı olan Türkkuşu, Ankara Güvercinlik Havaalanında kurulmuştur, 1935'te orada uçak bakım servisi veriyordu.[3] 1947'de Devlet Hava Yolları'nın ilk dış seferi Güvercinlikten kalkıp Atina'ya ulaşmıştır.[4] 1955'te bakım servisleri İstanbul Yeşilköy Havaalanı'na taşındı.[5] 1955'te Esenboğa Havaalanı'nın tamamlanmasına kadar Ankara'ya yolcu uçuşlarının inip kalktığı havaalanı Güvercinlik'ti.

    1958'de Kara Kuvvetleri Komutanlığı'na (KKK) bağlı Kara Havacılık Okulu Güvercinlik meydanı'nda konuşlanmıştır. Okul, KKK ve Jandarma Genel Komutanlığı için keşif uçağı ve helikopter pilotları yetiştirir. 1981'den sonra Kara Havacılık Okulu, Güvercinlik'e ek olarak beton zeminli Temelli Eğitim Yardımcı Meydanı'nı kullanmaya başlamıştır

    1968'de Türk Deniz Kuvvetlerinin havacılık kolu kurulduktan sonra ilk deniz helikopter pilotları Güvercinlik Ordu Hava Üssündeki Kara Havacılık Okulu'nda eğitim gördüler. 1972'de "Deniz Helikopter Skadron Komutanlığı" kuruldu, ve 1973'te Kocaeli'deki Cengiz Topel Deniz Hava Üssü'ne taşındı.

    Hukuki statü

    Güvercinlik Askerî Havaalanı; Genel Kurmay Başkanlığı, Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer almaktadır.

    Havaalanı halen askerî amaçlı kullanılmaktadır. Ancak, Genelkurmay Başkanlığı ile Ulaştırma Bakanlığı arasında imzalanan "Sivil Havacılık İşletmelerinin Askeri Meydanlardan Yararlanabilmesinin Esaslarını Düzenleyen Genel Protokol" kapsamında yer alan ve sivil-askeri ortak kullanılan havaalanları arasinda Güvercinlik de bulunmaktadır.[8] Yurt içi ve yurt dışı kamu kurum ve kuruluşları ile sivil havacılık işletmelerine ait hava araçları sadece bakım ve arızacılık hizmeti almak maksadıyla Kara Kuvvetleri Lojistik Komutanlığı 5. Ana Bakım Merkez Komutanlığının konuşlu bulunduğu Güvercinlik Havaalanından istifade edebilirler. Mürettebatın yabancı uyruklu olması durumunda, Ulaştırma Bakanlığınca Genelkurmay Başkanlığından gerekli müsaade alınacaktır.[8] Güvercinlik, Müsadeli Kullanımlı bir havaalanıdır. Ulaştırma Bakanlığı ve/veya bağlılarının yatırımı bulunmayan ve sivil havacılık işletmeleri tarafından izin alınmak suretiyle Genel Protokolde belirtilen kısıtlamalar kapsamında müsaade edilen ve gece konaklama yapılmayan askeri havaalanlarındandır. Yalnız iç hat trafiğine açıktır.

    2000 yılı başlarında, Millî Savunma Bakanlığı tarafından belediyelere gönderilen bir yazıyla Güvercinlik ve Etimesgut Havaalanları mania planları gündeme getirilmiş ve büyük bir karmaşaya sebep olarak Çankaya, Yenimahalle ve Etimesgut Belediyelerinde yapılaşmalar durdurulmuştur. Güvercinlik Havaalanı Mania Planı gereği, havaalının yüksekliği 925 metre olduğu gözönüne alınarak civar binaların yüksekliğinin deniz seviyesinden 925 metreden yüksek olmayacağı belirlenmiştir.[9] [10] Bu yasaklama nedeniyle civarda yapılması planlanan bazı büyük inşaat projeleri iptal olmuştur.

    Askeri birlikler

    Güvercinlik havaalanı, Genel Kurmay Başkanlığı, Kara Kuvvetleri Eğitim ve Doktrin Komutanlığı (EDOK) ve Jandarma Teşkilatı tarafından kullanılır.[12]
    Genel Kurmay Başkanlığı'na bağlı birimler:[13]
    Özel Hava Grup Komutanlığı (S-70A, CN235M-100)
    GES Hava Grup Komutanlığı (CN235M-100, UH-1H, Bell 206L);
    Harita Genel Komutanlığı'na bağlı
    Harita Hava Grubu (Beech B200).
    EDOK'a bağlı K.K Havacılık Okulu Komutanlığı'nın birimleri:[14]
    Taarruz Helikopter Taburu
    1. Filo (Bell AH-1W)
    2. Filo (Bell AH-1P, Bell TAH-1P),
    Helikopter Taburu
    1. Bölük (Bell UH-1H)
    2. Bölük (Sikorsky S-70A),
    Hava Ulaştırma Grubu (Beech B200, Cessna Ce421C, Bell UH-1H, Eurocopter AS532UL Cougar)
    Kurs Bölük Komutanlığı
    Temel Uçus Haraketli (Bell AB206R)
    Aletli Uçus Eğitim (Cessna T-41D, Beech T-42A)
    Taktik Uçus, Atis ve Eğitim Bölümleri (AgustaAB.204B, Bell UH-1H, Bell OH58-A Kiowa, Cessna U-17B)
    5. Ana Bakım Merkezi (helikopter onarım ve bakımı)
    1. Kara Havacılık Alayı
    Hava Ulaştırma Grubu (Beriev Be.200, Cessna C.421C, Bell UH-1H, Aerospatiale AS.532-VIP, Aerospatiale AS.532UL Cougar)
    Jandarma Teşkilatı'na bağlı Ankara Jandarma Hava Grup Komutanlığı'nın birimleri:[12]
    Karargah Kıtaatı (CeF182P ve S-70A-17 helikopterler)
    1.Helikopter Filo (AB205 ve S-70A-17 helikopterler)
    2.Helikopter Filo (Mi-17-1V helikopterler (VIP, gunship ve taşıma))
#08.12.2009 22:08 0 0 0