Anne Babalar Neler Yapmalı

Son güncelleme: 05.04.2011 10:48
  • Çocuklara Nasıl Davranmalıyız - Anne Ve Baba Olarak Çocuklara Nasıl Davranılmalı Ebeveyn Olarak Çocuklara Karşı Davranışlarımız

    ANNE-BABALAR NE YAPABİLİR?

    Bir anne-baba olarak çocuğunuzun ilk ve en önemli eğitimcisi sizsiniz. Çocuğunuzun eğitimine hem evde hem okulda, bir çok yardımlarda bulunabilirsiniz.
    Evde ki faaliyetler; hem çocuk hem de aile için mümkün olduğunca zevk alınabilir işler olmalıdır.Kendinize ve çocuğunuza gücünden fazla yük yüklemeyiniz.Günlük rutin faaliyetlerin kolayca nasıl düzenlenebileceği konusunda öğretmenin tavsiyelerini alınız.
    Evde öğretim işine ağırlık vermek istiyorsanız, öğretmenden öğretmeyi düşündüğünüz konular hakkında ilave tavsiyeler isteyiniz.Evde çocukla yapmayı sevdiğiniz ve çocuğun evde yapmayı sevdiği işler hakkında öğretmenle konuşunuz.İşler,ancak fırsat verilebildiği zaman öğrenilebilirler.
    Çocuğun resmi öğretmeni değil anne-babası olduğunuzu unutmayınız.Yardım için onu sevmenin, ona yardım etmenin günlük rutin işleri öğretmenin en iyi bir yol olduğunu sık sık hatırlayınız.
    Günlük rutin işler;
    Özel ihtiyaçları olan çocuğun dünya hakkında daha çok bilgiye sahip olması için evde yaptığınız tüm işleri birer yardımcı olarak kullanabilirsiniz.Mesela; sofrayı kurarken, yatağı yaparken veya bitkileri sularken yaptıklarını açıklayabilir ve onlar hakkında konuşabilirsiniz. Evde, dışarıda görülen renkleri işaret ederek, çocuğun giydiklerini göstererek adlarını söyleyebilir ve onlar hakkında konuşabilirsiniz. Çocuğa,tabaklara pastaları koyma, peçeteleri dağıtma, çamaşır sepetine çamaşırları koyma gibi ev hizmetleri verebilirsiniz. İlk hatta ikinci seferinde bile verilen işlerin en iyi şekilde yapılmasını beklemeyiniz. Çocuğunuzun gelişmesini sabırla, sevgiyle sağlayabilirsiniz.
    Çocuktan yapmasını istediğiniz iş üzerinde ısrarlı olunuz. Eğer çocuktan, sabahleyin pijamalarını askıya asması yada katlaması yapabileceği bir iş ise, bunu her sabah yapmasını isteyiniz.
    Çocukların öğrenimlerine yardım için pahalı oyuncaklara ve malzemeye ihtiyaç yoktur. Her evde bulunan tencere, tava, çorap, kaşık, çatal, seçmek koşuluyla gazete ve dergilerdeki resimlerin hepsi iyi öğretim aracıdırlar.Tencere tava ritim için enstrüman olarak kullanılabilir, cinslerine ve çıkardıkları seslere göre gruplandırılabilirler. Çoraplar renklerine göre eşleştirilebilir, sayılıp katlanarak bir araya konulabilirler. Resimler adlandırılabilir veya hikaye söylemek için bir araç olarak kullanılabilirler.
    Çocuklarınız diğer yaşıtlarına göre biraz daha fazla uyarıcı ve öğrenmede tekrara ihtiyaç duymaktadırlar. Bunun için en iyi ve en basit yol, iş yaparken yaptığınız iş hakkında çocuğa açıklamalarda bulunmanız, onun söylediğini dinlemeniz, konuşması için çocuğu konuşmaya teşvik etmeniz ve cesaretlendirmeniz gerekmektedir. Öğrenme yetersizliği olan bir çocuğun yanında konuşmak ve onun söylediklerini dinlemek çok önemlidir.
    Eğer bir sürü faaliyeti, başına su döker gibi, kısa bir sürede çocuğa yaptırmaya kalkarsanız, karışıklık ve başarısızlık kaçınılmaz olur. Çalışırken çocukla beraber olursanız, çocuğun yorulup yorulmadığını anlarsınız. Evdeki çalışmalarda çocuğun yorulma ve dikkat sınırı konusunda öğretmene bilgi verebilirsiniz.
    Çocuğu bağımsızlığa teşvik etmek gelişimleri için önemli bir adımdır. Biz işleri çocuklardan daha çabuk ve iyi yaptığımız için onların yapmasını beklemeden onların yerine yapmak cazip ve kolay gelir. Ama çocukların kendi işlerini kendilerinin yapması, eğitim bakımından çok önemlidir.Onların işlerini büyüklerin yapması, onları tembelliğe ve durgunluğa sevk eder. Bağımsızlık, çocukların kendileri hakkında iyi duygular içinde olmalarına ve diğerleri ile iyi geçinme kabiliyetlerinin gelişmesine yardım eder.
    Çocuğun vücut hareketlerinde hantallık ve sarsaklık varsa düşerek veya bir yere çarparak yaralanmasından korkarsınız. Dolayısıyla çarpma veya yara bereden korumak için çocuğunuzu emin bir yerde tutmayı düşünebilirsiniz. Bunu yapmak sizin düşüncenize uygundur ama çocuğun kendi dünyasını tecrübeyle öğrenmesine engeldir.Çocuğunuzu evdeki tehlikelerden nasıl koruyacağınızı ve çocuğunuzun ayakta sağlam durabilmesi için neler yapılması gerektiğini öğretmenden sorabilir ve tavsiyelerini alabilirsiniz.Bazı çocukların, iş basit olsa bile o işin yapımında ustalaşmaları için uzun zamana ihtiyaçları vardır.
    Bağımsız oturmadan, yemek yemeye kadar, her başarı ve ilerleme çocuk için gerçek bir başarıdır ve övgüye değer.
    Çocuk yaptığı işin sonucu yanlış bile olsa, gayretinden dolayı övülmelidir.Övgünün devam etmesi, çocuğun denemeye devam etme gayretine yardım edecektir.
    Ancak, övgünün yerinde ve hak edilmiş olması da şarttır. Öğrenme yetersizliği olan çocuklar da, samimi olmayan övgüleri anlamada diğer çocuklar gibidirler. Eğer övgünüz çocuğun herhangi bir başarı göstermediği bir zamanda olursa, bunun neden ileri geldiğini anlayamayacak,sizin ondan ne beklediğiniz konusunda şüpheler içinde kalacaktır.
    Hikaye okuma faaliyetleri: çocukların dikkat etme kabiliyetlerinin,dinleme becerilerinin,konuşma becerilerinin(resimleri gösterme ve resimlerin adlarını söyleme),dil becerilerinin(bir hikayeyi anlama, yeni kelimeler öğrenme),işi sırasına göre yapma kabiliyetlerinin(hikayeyi yeniden anlatma), hafıza ve öğrendiklerini hatırlama becerilerinin(bildiği veya benzer tecrübelerini tekrarlama),sosyal becerilerinin, duygularını ve fikirlerini ifade kabiliyetlerinin gelişmesine yardım edebilir.

    Çocuğunuzu tanıyor musunuz?

    Çocuğun neyi iyi yaptığına dikkat edin. İyi olan becerisini destekleyerek zayıf olan becerilerinin kuvvetlenmesine ve yeni beceriler kazanmasına destek olabilirsiniz.
    Çocuğun sıkılmadan, zevkle tekrar tekrar yaptığı özel bir faaliyet varsa onu durdurmayınız bu alanda ustalaşabilir.Ancak bazı faaliyetleri reddediyorsa hoşuna gidinceye kadar o işi değişik şekilde organize ederek çocuktan yapmasını isteyiniz.
    Ona öğretmek istediğiniz konu hakkında bilgi veriniz.
    Hedefiniz belirgin ve açık olmalı.
    Açık anlaşılır talimatlar veriniz.
    Faaliyet basit ve süresi kısa olmalı.
    Onunla konuşun ve onu yargılamadan dinleyin. Duygularınızı anlatın ancak ifadeleriniz çok karmaşık olmasın.
    Faaliyetlere katılması konusunda sıkıntı oluyorsa kardeşleri ile çalışarak çalışmaya ilgisini uyandırın, faaliyetler hakkında kısa açıklamalar yaparak merak etmesini sağlayın.
    Onun bir çocuk olduğunu unutmayınız.
    Kalabalık gruplar içerisinde yapamadıklarını değil iyi yaptığı, başarılı olduğu işleri anlatınız, duyguları olduğunu unutmayın.
    Fiziksel cezaların işe yaramadığı anlarda olacaktır sakın unutmayın.
    Çocuğunuzu yetiştirirken sakin olun bu sizin hata yapmanızı engelliyecektir. Diğer çocuklar ve insanlar gibi hata yapma ya da yaşama hakkına sahipler.
    Anne-baba olmanın sizin için ne ifade ettiğini düşünmenizi istiyorum. Çocuklarımızı yapamadıkları ya da var oldukları için suçlamak yerine oldukları gibi kabul etmeyi denemeye ne dersiniz?

    AİLEYE ÖNERİLER

    Her şeyden önce çocuğunuzu yeterlilikleri ve yetersizlikleri ile olduğu gibi kabul edin. Onun henüz bir çocuk olduğunu unutmayın.
    Anne-baba olarak birbirinizi suçlamayın, suçluda aramayın.
    Çocuğun her türlü gelişimi için gereken ilgi ve şefkatinizi ona sürekli gösterin.
    Onu aileye verilmiş bir ceza olarak görmeyin, çocuğunuzu suçlamayın. Çocuğunuzdan utanç duymayın. Onun sokağa çıkmasına, oyun oynamasına,arkadaşlıklar kurmasına yardımcı olun.
    Çocuğunuzu aşırı derecede korumayın.Gereksinimlerini karşılamasına fırsat verin.
    Çocuğunuza acıyarak yaklaşmayın.Acımadan doğan sevgi ve yardım onun öğrenmesine engel olacaktır.
    Çocuğunuzu beceriksiz bulmayın.Sabırla yapmasını bekleyin.Beceriksiz bulmanız ve engellemeniz kendine olan güvenini kaybetmesine sebep olabilir.
    Çocuğunuzdan, yapabileceğinden fazlasını beklemeyin.
    Çocuğunuzu başkaları ile kıyaslamayın.
    Öğretmenle sıkı diyalog kurulmalı okuldaki çalışmaların evde de devamı sağlanmalıdır.
    Çocuğunuzun sorularına basit ve kısa kelimelerle anlaşılır cevaplar verin.

    "Çocuklar karşılarında daima öğütler veren insanlar değil, o öğütleri yaşayan modeller görmek ister!'



    Kaynakça :
    Çanakkale RAM - Özel Eğitim ve Rehberlik
    Doç.Dr.M.ENÇ, Dr.D.ÇAĞLAR, Dr.Y.ÖZSOY.Özel Eğitime Giriş.Ankara Ünv. Eğitim Fak.Yayınları
    Hasan KARATEPE Özel Eğitime Muhtaç Çocukların Eğitimleri Karatepe Yayınları
    Hasan KARATEPE Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Eğitimleri
    Karabük RAM - Özel Eğitim ve Rehberlik El Kitabı
    Özel Eğitim Gerektiren Bireyleri Tanıma Formatörlük Kursu Notları İçel - 2000
#05.04.2011 10:48 0 0 0