Miraç ve Mescidi Aksa

Son güncelleme: 13.04.2012 11:10
  • Miraç Hakkında - Mescidi Aksa - Mescidi Aksa'dan Söz Eden Ayet


    Kuran indiği, ya da, yazıldığı tarihte Mescidi Aksa yoktu. O halde, nasıl olur da Kuran sanki o tarihte Mescidi Aksa varmış gibi Muhammet'in Kabe'den El Aksa'ya götürüldüğünden söz edebilir?
    İSRA SURESİNDE EKLENTİ VAR MI?
    Bir diğer önemli husus da 111 ayetten oluşan İsra Suresinin ana temasının İsrailoğulları'nın işledikleri suçlarla ilgili olmasıdır. Ana teması "İsrailliler" olan bir sure neden ilk ayetinde miraç ile Mescidi Aksa'dan söz etsin ki?

    Üstelik, Kuran ya da İsra Suresi indiği, ya da, yazıldığı tarihte Mescidi Aksa zaten yoktu. O halde, nasıl olur da Kuran sanki o tarihte Mescidi Aksa varmış gibi Muhammet'in Kabe'den El Aksa'ya götürüldüğünden söz edebilir?

    Ayrıca, İsra Suresi, Kuran'ın genel anlatım biçemine uygun olarak, 1.ci çoğul şahıs kipiyle yazılmıştır. Oysa, Mescidi Aksa'dan söz eden ayet 3 tekil şahıs kipindedir, yani sanki, Allah değil de, 3.cü bir kişi tarafından söylenmiş gibi durmaktadır:

    "Kulu Muhammet'i geceleyin, Mescidi Haram'dan (...) Mescidi Aksâ'ya götüren Allah, her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir. Şüphesiz ki her şeyi hakkıyla işiten, hakkıyla gören O'dur." (İsra suresi: 1)

    Dolayısıyla ayet surenin başına sonradan eklenmiş bir söz gibi gözükmektedir. Son olarak, ayetteki kip değişikliğini de müfessirlerin yaptığı gibi bir "edebiyat şaheseri" olarak yorumlayamayız. Neden? Çünkü, surenin diğer ayetlerinde Miraç olayı ve Mescidi Aksa'dan hiç söz edilmez. Surenin 4-7 ayetlerde ismi geçen mescit ise "Beyti Makdis" olarak bilinen Süleyman (Herod) Tapınağıdır:

    "Biz, Kitap'ta (Tevrat'ta) İsrailoğullarına, "Yeryüzünde muhakkak iki defa bozgunculuk yapacaksınız ve büyük bir kibre kapılarak böbürleneceksiniz" diye hükmettik. Nihayet bu iki bozgunculuktan ilkinin zamanı gelince (sizi cezalandırmak için) üzerinize, pek güçlü olan birtakım kullarımızı gönderdik. Onlar evlerinizin arasına kadar sokuldular. Bu, herhâlde yerine gelmesi gereken bir vaat idi. Sonra onlara karşı size tekrar egemenlik verdik. Mallar ve çocuklarla sizi güçlendirdik; sayınızı daha da çoğalttık. İyilik ederseniz kendinize iyilik etmiş olursunuz, kötülük yaparsanız yine kendinize yapmış olursunuz. İkinci bozgunculuğun zamanı gelince, yüzünüzü kara etsinler, daha önce girdikleri gibi yine mescide (Beyt-i Makdis'e) girsinler ve ellerine geçirdikleri her şeyi yerle bir etsinler diye (üzerinize yine düşmanlarınızı gönderdik.)" (İsra Suresi: 4-7 )

    Bu durumda Mescidi Aksa'dan söz eden birinci ayetin İsra Suresinin en başına müfessirlerce, veya yazıcılarca, veya halifenin oluru ile sonradan eklenmiş olması yüksek bir olasılıktır. Ne zaman? Muhtemelen 3.cü halife Osman döneminde (644-656). Neden? Çünkü o tarihlerde Jüstinyen'in inşa etmiş olduğu kilise camiye dönüştürülmüş olup "Mescidi Aksa" adıyla zaten vardı.

    Ve o tarihte Kuranı Kerim Halife Osman'ın emriyle o tarihte ilk defa derleniyordu. Bu derleme sırasında -Mescidi Aksa'yı Kabe gibi çok özel kutsal bir yer konumuna dönüştürmek amacıyla- bu ekleme siyasal ve dinsel kaygılarla yapılmış olabilir.

    (NOT: İsra Suresi 4-7 ayetleri T.C. Diyanet İşleri Başkanlığının Türkçe Kuran çevirisinden alınmıştır. Bazı yeni Türkçe çeviriler tüm fiilleri gelecek zaman kipiyle yazarak (değiştirerek) bu ayetleri İsrail için gelecek bir kehanetmiş gibi göstermeye çalışırlar.)

#13.04.2012 11:10 0 0 0