Servet-i Fünun ve Tanzimat Arasındaki Farklar

Son güncelleme: 15.12.2014 16:41
  • serveti fünun dönemi - serveti fünun edebiyatının genel özellikleri - serveti finun aruz vezniServet-i Fünun edebiyatı döneminin genel özellikleri şunlardır:

    Bireysel konular ağırlıklı olarak işlendiği için “Sanat, sanat içindir” anlayışı benimsenmiştir.
    Eski edebiyattaki “cümle beyitin içerisinde bitirilmelidir” anlayışı yıkılarak cümleler beyitlere bağlı olmadan istenilen yerde bitirilmiştir.
    Servet-i Fünun edebiyatçıları aruz ölçüsünü kullanmışlardır ancak eski gelenektekinin aksine bir şiir içerisinde birden fazla kalıbı bir arada kullanmışlardır.
    Her şey şiirin içerisinde yer alabilir diyerek konu sınırlaması yapmamışlardır ancak dönemin şartları gereği siyasi, toplumsal konulara pek girememiş aşk, ayrılık vb. bireysel konulara ağırlık vermişlerdir.
    Sanatlı bir üslup kullanma sevdası ve yeni bir söz varlığı oluşturma gayreti ile oldukça ağır bil kullanmışlardır.
    “Kafiye kulak içindir” fikrini benimsemişler ve bu yolda şiirler yazmışlardır.
    Şiirlerde konu bütünlüğü ilk kez sağlanmıştır.
    Şiirde üç farklı biçim görülmüştür.

    a) Batıdan alınanlar : Sone ve terza-rima

    b) Divan edebiyatından alınıp Servet-i Fünun anlayışı içerisinde değişikler yapılarak kullanılan: Serbest müstezat

    c) Servet-i Fünün edebiyatı ile ortaya çıkan özgün türler.

    Dönemin siyasal ortamı sebebiyle şiirde olduğu gibi romanda da toplumsal konulardan uzak durulmuştur.
    Romanlar genel olarak realizm akımının etkisi ile yazılmakla birlikte romantizm akımından etkiler de görmek mümkündür.
    Sağlam bir teknik üzerine kurulan romanlarda dil ağır, üslup ise sanatkaranedir.
    Romanlardaki mekanlar yazarın yaşadığı çevre olması sebebiyle İstanbul dışına çıkılmamıştır.
    Betimlemeler hayale dayalı olmaktan ziyade gözleme dayalı olduğu için gerçekçidir.
    Devrin siyasi ortamı sebebi ile gazetecilik ve tiyatro gibi türlerde istenilen verim elde edilememiştir.
    Her alanda batılılaşma fikri dönemin edebiyatçıları tarafından benimsenen bir görüş olmuştur.
    Divan edebiyatının artık bitme noktasına geldiği bu dönemde “sanat için sanat” görüşüne bağlı olarak aydın zümreye hitap eden bir edebiyat anlayışı oluşmuştur.
    Dönemin edebi ürünlerinde aşk, tabiat, ruh tahliller gibi ferdi konular ağırlık merkezini oluşturmuştur.
    Servet-i Fünun şairleri divan edebiyatına önem vermediler ve batılı şiir türlerini kullandılar, divan şiirinden alınan türleri ise iyice değiştirdiler.
    Aruz vezni kullanılmış, hece veznine önem verilmemiştir ve nazım nesre iyice yaklaştırılmıştır.
    Servet-i Fünun edebiyatı dil ve üslup yönünden çok ağır olması sebebiyle anlaşılması zor bir edebiyat olmuş ve sınırlı bir kesime hitap edebilmiştir.

    Tanzimat edebiyatı ile Servet-i Fünun Edebiyatı Arasındaki Farklar

    Tanzimat edebiyatı şiirin konusu ile ilgili olarak “güzel olan her şey” anlayışıyla hareket etmiştir, ancak Servet-i Fünun’da şiirin konusu “her şey” olmuştur.
    Sosyal konular Tanzimat edebiyatında sıkça kullanılmışken Servet-i Fünun edebiyatında pek rağbet görmemiştir.
    Tanzimat edebiyatında halkı eğitmek amacı olduğu için dil ve üslup Servet-i Fünun edebiyatına göre çok daha açık ve anlaşılırdır.
    Servet-i Fünun edebiyatında şiir, roman ve hikaye ön planda olmuştur, Tanzimat edebiyatında ise tiyatro ön plandaydı.
    Tanzimat edebiyatı “taoplum için sanat” fikri ile eserler üretirken Servet-i Fünun edebiyatı “sanat için sanat” anlayışı ile hareket etmiştir.
    Servet-i Fünun edebiyatı aydın zümre edebiyatı, Tanzimat edebiyatı ise halk edebiyatı olmuştur.
    Tanzimat edebiyatında realizm ve romantizm ön pandayken, Servet-i Fünûn edebiyatında parnasizm ve sembolizm önem kazanmıştır.

    alıntı

    https://www.main-board.com/lise/122230-servet-i-funun-edebiyati-1-a.html
#15.12.2014 16:41 0 0 0