Halkla İlişkiler Kampanyasında Değerlendirme ve Kontrol

Son güncelleme: 29.09.2022 21:21
  • Halkla ilişkiler kampanyasındaki son aşama olan değerlendirme ve kontrol aşaması, kampanyanın başarılı olup olmadığıyla ilgili faaliyet gösterir. Bu aşamanın yapılmadığı kimi durumlar da bulunur. Değerlendirme ve kontrol safhasının aksatıldığı durumların yaşanması, çoğu zaman bütçe sorunu ve kampanyanın süresi ile ilgili çekilen sıkıntıdan kaynaklanır. Bu aşamada artık halkla ilişkiler kampanyası sona ermiştir. Kampanyadan sonraki adımı oluşturan bu aşamanın, bazı sorulara yanıt vermesi gerekir. Bu sorulardan kimisini şu şekilde ifade edebiliriz: Mesaj, kesin olarak hedef kitleye ulaştı mı? Halkla ilişkiler kampanyasında ortaya konulan zamana ve bütçeye uygun hareket edildi mi? Halkla ilişkiler kampanyasının yöneldiği hedef kitle doğru seçildi mi? Kampanyada çeşitli sorunlar çıkabilir, bazı hatalar oluşabilir. Önemli olan bu hataların anlaşılması ve bundan sonra yapılacak halkla ilişkiler kampanyalarında aynı hatalara düşmemeye çalışmaktır. Bu yönelim, daha sonra uygulanacak kampanyaların başarısının artmasını ve halkla ilişkiler elemanlarının motive olmasını sağlar. Değerlendirme ve kontrol safhası, kampanya sonunda yapılan genel bir değerlendirmeyi ifade eder. Yapılan değerlendirme ile kampanyanın medyadaki yansımaları belirlenir, toplanır ve raporlanır. Bu raporlama, halkla ilişkiler elemanlarının birçok bilgiye ulaşmasına yardımcı olur. Kampanyanın uygulandığı süre içerisinde medyada nasıl ve ne şekilde yer aldığı, kampanyada dikkat çeken mesajların neler olduğu, kampanyanın aktarmak istediği konuya karşı medyanın yaklaşımının nasıl olduğu bilgileri elde edilebilir.

    Halkla İlişkiler Kampanyasında Değerlendirme ve Kontrol

    Değerlendirme, sadece kampanyanın kendisine değil; mesajların aktarıldığı hedef gruba karşı da gerçekleştirilir. Böylece hedef grup için yapılan değerlendirmeler de bu süreçte kendine yer bulur. Geri besleme, birçok yol ile sağlanabilir. Bunlar yüz yüze görüşme, odak grup ve anket şeklinde olabilir. Halkla ilişkiler kampanyasındaki değerlendirme ve kontrol safhası pek çok sorunun cevabını vermede önemlidir. Hedef gruplarından hangisi veya hangileri verilen mesajı anlamamış olabilir? Bu hedef gruplarının iletilen mesajı anlamamasının nedenleri neler olabilir? Hedef gruplar tarafından anlaşılmayan mesajlarda nasıl düzenlemeler yapılabilir? gibi sorular bu aşamada yanıt bulur.

    Halkla ilişkiler kampanyasındaki değerlendirme ve kontrol aşaması üç farklı kısımda gerçekleştirilebilir. Bunlar: uygulama öncesindeki çalışmalar, uygulama sırasındaki çalışmalar ve uygulama sonrasındaki çalışmalar olarak değerlendirilebilir. Bu değerlendirme çalışmalarının asıl amacı, yapılan değerlendirmelerden alınacak sonuçları öğrenmektir. Halkla ilişkiler kampanyasındaki değerlendirme ve kontrol aşamasında, faaliyete geçirilen çalışmaların hedef grup ya da gruplar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri araştırılır. Kampanyanın belirlediği ve kendine çizdiği stratejinin amacına ulaşıp ulaşmadığı belirlenir. Yapılan plan ve uygulamalara yönelik geri bildirimin neler olduğu ortaya konur. Ortaya konulan sonuçlara göre yürütülecek yeni halkla ilişkiler kampanyaların amaçları, yöntemleri, teknikleri ve stratejileri belirlenebilir.

    İletilen mesajlardan hedef grup ya da grupların ne kadar etkilendiğinin araştırılması kamuoyu araştırmalarıyla mümkündür. Bu da yeni harcamaları beraberinde getirir. Değerlendirme ve kontrol safhası da bütçeden hak ettiği payı almalıdır. Yapılacak sağlıklı bir değerlendirme ve kontrol aşaması; halkla ilişkiler kampanyasının yöneleceği etkinliklerde, hatayı en aza indirmeyi ve rahatlamayı sağlar. Değerlendirme ve kontrol aşamasındaki önemli sorulardan bazıları şunlardır: Halkla ilişkiler kampanyasında tahmin edilen ve yapılan harcamalar nelerdir? Yapılan harcamaların etkinliklerle ilişkisi bulunuyor mu? Halkla ilişkiler kampanyası, planlama safhasında belirlendiği gibi ilerliyor mu? Halkla ilişkiler kampanyasında istenmeyen etkiler mevcut mu? Bununla birlikte değerlendirme ve kontrol aşamasında uygulanması gereken durumlar vardır. Görüş birliği burada çok önemlidir. Değerlendirme verilerinin hedefi ve bu verilerin kullanım şekli ile ilgili görüş birliği bulunmalıdır. Değerlendirme araştırmaları ve çalışmalarında kurum içinde aynı düşünceler yer almalıdır. Kampanyanın amaçları bilimsel terimlerle ortaya konulabilmelidir. Bu safhada en uygun değerlendirme ilkeleri tayin edilmelidir.
#06.06.2021 11:38 7 0 0
  • Paylaşım için Teşekkürler
#29.09.2022 21:21 0 0 0