Navlun

Son güncelleme: 11.06.2021 11:16
  • Navlun nedir?
    Taşıma hizmeti karşılığında gemi şirketine ödenen ücret
    Navlun, deniz ve nehir yolu ile taşınan eşya için, taşıma hizmeti karşılığında gemi şirketine ödenen ücret. Navlun bedeli resmî bir tarifeye veya sözleşmeye göre tahakkuk eder. Teslim şekline göre navlun satıcıya veya alıcıya ait olabilir.

    Navlun peşin ödenebileceği gibi (Freight Prepaid), varış limanında da ödenebilir (Freight Payable At Destination/Freight Collect). Tüm bunlar deniz ticaretinde konşimento adı verilen sözleşmelerde düzenlenir.

    Konteyner gemilerinde 20'lik (20dc), 40'lık (40dc) ve 40'lık yüksek tavan (40hc) konteyner çeşitleri için farklı navlun istenebilir. Her armatörün navlun teklifi ekipman ve gemi maliyetine göre değişebilir. Ağır yükler için yükleme kapasitesi daha fazla olan 40dc konteyner şekli tercih edilir. Bu konteynerlerde 28 tona kadar yük taşınabilir. Navlun fiyatları hafif yükler için aynı konteyner tipinde daha az olmaktadır. Navlunlar ayrıca yükün taşınacağı yöne göre değişir. Gemiler belli bir rota içinde hareket ederler. Bu rotada belli bir bölgeye giderken gemi daha doludur. Diğer tarafa taşınan yük ise daha azdır. Eğer daha az yükün olduğu yönde taşıma yapılıyorsa navlun tutarı düşük olmaktadır. Navlun tekifleri çoğunlukla gemi üzerinde taşımayı ifade eder. Toplam taşıma tutarını hesaplarken yükleme ve boşaltma limanındaki lokal masrafları da dikkate almak gerekir.

    Bir konteyneri dolduramayacak kadar yük olduğunda parsiyel ya da LCL (İngilizce Less than Container Load) olarak da taşıma yapılabilir.
#11.06.2021 11:16 24 0 0
  • bloomberght.com internet sitesinde yayınlanan habere göre; Navlun fiyatlarında yaşanan yükseliş ile beraber küresel ticaretin bundan olumsuz etkileneceğine dair endişeler artarken Bu artışların bazı ülkeler için diğerlerine kıyasla rekabet avantajı yarattığı görülüyor. Bloomberg HT'ye konuşan BDP International Ortadoğu, Türkiye ve Afrika Yönetici Direktörü Fikret Ersoy, küreselde artan navlun fiyatlarının ihracat konusunda Türkiye’ye rekabetçi bir avantaj sağladığını ve lojistik maliyetlerinin rakiplerine oranla daha az arttığını söyledi. “Çalışmamıza göre, Türkiye’den Livorno’ya navlun 1.000 Euro, Çin’den Livorno’ya navlun 9.000 dolar. Şimdi böyle bir durumda Türkiye ciddi bir rekabet avantajı elde ediyor” diyen Ersoy, bunu kendi müşterilerinde de gördüklerini ve bundan dolayı da ihracat ciddi bir artış olduğunu söyledi. Ersoy, Türkiye’nin lojistik maliyetinin yüzde 20-40 artarken rakiplerinin lojistik maliyetlerinin yüzde 300 arttığını vurguladı ve “Salgın döneminde eğer işin ekonomik boyutunu doğru yönetebilseydik belki de Türkiye’nin ekonomisi yüzde 7-8 değil yüzde 12-13 büyüyecekti” dedi.
#11.06.2021 11:16 0 0 0
Sürüklemek İçin Tıkla