Dropshipping Nedir? Nasıl Yapılır?

Son güncelleme: 20.07.2022 20:38
  • Eğer e-ticaret yaparak para kazanmak istiyorsanız mutlaka dropshipping terimiyle karşılaşmışsınızdır. Diğer adı stoksuz e-ticaret olan dropshipping, gerçekten de yeni başlayan e-ticaret girişimcileri için oldukça güzel bir seçenek.

    Dropshipping Nedir?

    Stoksuz e-ticaret, adından da anlaşılabileceği gibi stok tutmadan yapılan satış modelidir. Perakendeciler, tedarikçi veya üreticilerden toptan ürün almak yerine, ürünleri müşteriler alışveriş yaptıkça tedarik ederler. Böylece ürünleri önceden satın alıp kendi depolarında tutmak yerine, doğrudan müşteriye kargolanmasını sağlarlar.

    Bu sayede stok yönetimi, depolama, uzun tedarik zincirleri ve ek masraflarla uğraşılması gerekmez. Perakendeci ürünleri topluca depolayıp, kendisi kargoya vermek yerine, sadece ürünlerin satılması kısmıyla ilgilenir. Geri kalan her şey tedarikçi tarafından halledilir.

    Böylece e-ticaret yapan perakendeci; alıcı ve tedarikçi arasında bir köprü görevi görmüş olur. Alıcıya istenilen ürünleri sunar, tedarikçinin ürünlerinin de hedef kitleye ulaşmasını sağlar.

    Dropshipping nedir sorusunun cevabını verdik. Şimdi dropshipping nasıl işler konusuna göz atalım.

    Dropshipping Nasıl İşler?

    Stoksuz e-ticaret prosedürü
    Dropshipping bir tedarik zinciri yönetimi modelidir, ve genellikle dört taraftan oluşur.

    Üreticiler ürünleri imal eder ve toptan olarak perakendecilere ve toptancılara satarlar.
    Toptancılar ürünleri üreticilerden alıp, depolar ve daha yüksek bir fiyattan perakendecilere satarlar.
    Perakendiciler ürünleri alıp, son tüketicilere satan taraftır.
    Tüketici ürünü satın alan taraftır.
    Dropshipping şu şekilde işler:

    Perakendeci, üretici veya toptancı ile ürünlerini stoksuz olarak satabilmek için anlaşma yapar.
    Müşteri, perakendecinin internet sitesinden veya pazaryerinden ürünü sipariş eder.
    Perakendeci, toptancı veya üreticiye siparişin detaylarını iletir.
    Toptancı veya üretici, ürünün ve sipariş hizmetinin ücretini perakendeciden alır ve siparişi kargolar. Perakendeci ise son tüketiciye satış miktarını alır.
    Böylece son tüketicinin ödediği ücret ve sipariş hizmetiyle ürünün ücreti arasındaki fark, perakendecinin cebinde kalan para olur

    Dropshipping Nasıl Yapılır?

    Dropshipping başlı başına bir ticaret ve tedarik zinciri yönetimi metodu olduğu için yapmanın birçok farklı yolu vardır. Kısacası sadece düz bir yol gösterip, işte dropshipping nedir, nasıl yapılır sorusunun cevabı budur diyemeyiz.

    Ancak stoksuz e-ticaret yapmanız için temel bir yol haritası gösterebiliriz:

    Hedef kitle seçimine önem verin
    Hedef kitle, ürünlerinizi pazarlayacağınız, öncelikli olarak satış yapmaya çalışacağınız kitledir. Kısacası bu insanlar ürünlerinizi almaya en yatkın olan insanlardır.

    Normalde çoktan ürettiği veya sattığı bir ürün olan şirketler, bu ürünlere göre bir hedef kitle belirlerler. Ancak stoksuz e-ticaret yaparken sattığınız ürünleri kolaylıkla değiştirebileceğiniz için, kendinize üründen önce hedef kitle belirlemeniz çok daha yararlı bir yaklaşım olacaktır.

    Kısacası ilk adımda satacak ürün aramayın. Aksine belirgin ihtiyaçları olan bir hedef kitle belirleyin. Ondan sonra bu hedef kitlenin ihtiyaçlarını karşılayacak ürünleri bulun ve belirlediğiniz kitleye pazarlayın.

    Google Trends kullanarak hangi konuların hangi nişlerde trend olduklarını öğrenebilir, hedef kitle seçiminde bu verilerden yardım alabilirsiniz.

    Dropshipping iş modelleri arasından size en uygun olanı seçin
    Dropshipping, stoksuz yapılan bütün satış türlerini kapsayan bir çatı terimdir. Her ne kadar ülkemizde stoksuz e-ticaret dendiğinde sadece tek çeşidi olan bir ticaret şekli algılansa da, dropshipping yapmanın birçok farklı yolu ve farklı iş modelleri vardır. Kendi işinizi kurmadan önce doğru iş modelini seçmek oldukça önemlidir.

    İşte seçeneklerinizden bazıları:

    Perakende dropshipping
    XML bayiliği
    Print on demand (isteğe bağlı baskı)

    Perakende dropshipping
    Bir tedarikçi ile bayilik anlaşması yapmadan ve ürüne herhangi bir müdahalede bulunmadan yapılan stoksuz e-ticaret modeline perakende dropshipping denir. Bu iş modelini benimseyenler, tıpkı klasik perakendeciler gibi ürünleri önceden tedarikçilerden satın alıp, fiyat yükselterek son tüketiciye satarlar. Normal perakendecilik çeşitlerinden farklı olarak, bu şekilde yapılan satışlarda ürünler hiç perakendecinin eline geçmeden, direkt tedarikçiden müşteriye kargolanır.

    XML bayiliği
    Ürünlerini kendi adı altında satmak yerine, XML aracılığıyla direkt olarak tedarikçinin ürün kataloğunu kendi e-ticaret sitesine aktaran, ve böylece tedarikçi firmanın bayiliğinin yapılmasını içeren dropshipping modeli XML bayilik olarak adlandırılır. Perakendecilikten farklı olarak bu modeli izleyen firmalar ürünleri genellikle önceden satın almaz, ürün satıldığında bedelini tedarikçiye öderler.



    Print on demand (İsteğe bağlı baskı)
    Print on demand, yani isteğe göre baskı tedarikçileri; üzerinde herhangi bir desen veya tasarım olmayan giyim ürünleri, kupalar, stickerlar ve buna benzer ürünler üretirler. Print on demand satıcıları ise kendi tasarımlarını yaparak tedarikçinin ürününün üzerine dijital olarak yerleştirir, ve tasarımlı ürünleri e-ticaret sitelerinden veya pazaryerlerinden satışa çıkarırlar. Müşteri ürünü satın aldığı zaman, tedarikçi firma ürünün üzerine satıcının tasarımını basar ve tamamlanmış ürünü müşteriye yollar. Böylece stok tutmadan ve üretim yapmadan kendi tasarımlarını satmış olur.

    Satacağınız ürünleri belirleyin
    Hedef kitlenizi belirledikten sonra bu kitleye satabileceğiniz ürünleri belirleyin. Ürün seçerken aşağıdaki adımları izleyin.

    Hedef kitlenizin ihtiyaçlarını belirleyin.
    Bu ihtiyaçları hangi ürünler ile çözebileceğinizi düşünün.
    Aklınıza gelen ürünleri satan rakipleriniz olup olmadığını kontrol edin.
    Eğer satan rakipleriniz varsa, onları pazarlama ile geçip geçemeyeceğinize bakın.
    Genel pazar rekabetini araştırın, pazarda size yer olup olmadığına bakın.
    Dropshipping tedarikçinizi seçin

    E-ticaret yaparken çalıştığınız tedarikçi, sizin için bir ortağınız kadar önemli olacaktır. Doğru tedarikçi seçimi işlerinizi çok kolaylaştırırken, yanlış bir tedarikçi seçimi sizi başarısızlığa sürükleyebilir.

    Bu sebeple tedarikçi seçerken dikkatli olmanız çok önemli. İşte dropshipping sitelerini ararken dikkat etmeniz gereken bazı noktalar:

    Ücretleri ne kadar? İstenilen ücretle kâr elde etmeniz mümkün mü?
    Kargo ve ürün ücreti dışında ek ücret alınıyor mu? Bu ücret işinizi etkiler mi?
    Ürünler nasıl kargolanıyor? Lojistik sistemi nasıl işliyor?
    Faturalandırma süreci nasıl? Aylık mı, yoksa ürün başına mı faturalandırılıyor?
    SaleHoo ve AliExpress gibi platformları dropshipping tedarikçileri bulmak için kullanabilirsiniz.

    Ürünlerinizi nerede satacağınızı belirleyin

    Stoksuz e-ticaret ile ürünlerinizi satmak için temel olarak iki seçeneğiniz var:

    Pazaryerleri üzerinden satış yapmak

    Tedarik ettiğiniz ürünleri Trendyol, Amazon, eBay gibi pazaryerleri üzerinden satabilirsiniz. Pazaryerlerinde komisyon oranlarının yüksekliği elde ettiğiniz kâr oranını düşürebilir. Bu sebeple pazaryeri veya platformlardan satış yapmadan önce hesaplamanızı iyi yapın.

    Kendi e-ticaret sitenizden satış yapmak

    Kendi e-ticaret sitenizi kurarak satış yapmak pazaryerlerine kıyasla daha kârlı bir seçenektir. Bunun temel sebebi ise komisyon oranlarının çok daha az olması, veya hiç olmamasıdır.

    Kendi e-ticaret sitenizi açmak istiyorsanız, ikas’ı ziyaret edebilir, 20 dakika içerisinde teknik bilgi gerekmeden hayalinizdeki e-ticaret sitesini tasarlayabilirsiniz.



    Dijital pazarlamaya odaklanın

    Perakendeciliğin en önemli adımlarından birisi pazarlamadır. Bu yüzden mutlaka ve mutlaka stoksuz e-ticaret yapmak istiyorsanız bir pazarlama bütçesi ayırdığınızdan ve yeterli pazarlama bilgisine sahip olduğunuzdan emin olun.

    Google Ads, Facebook Ads, SEO teknikleri ve benzeri dijital pazarlama tekniklerine odaklanmanız işinizi büyütmenizde yararınıza olacaktır.
#20.07.2022 20:38 0 0 0