21 mart Nevruz - Newroz bayramı

Son güncelleme: 29.03.2009 12:58
  • Newroz Bayramı'nın kökeni çok eskilere dayanır. Eski bir efsanede şöyle anlatılır:

    Bir zamanlar Dehak adında, çok zalim Asurlu bir kral varmış. Bir gün bu kralın omuzbaşlarında yaralar çıkar. Bir çok hekim bu yaraları tedavi etmeye çalışır, ancak başarılı olamazlar. Sonunda bir hekim, kralı muayene eder ve ona, her gün iki Kürt gencinin beynini çıkarıp yaralarının üzerine sürerse yaraların iyileşebileceğini söyler. Kral Dehak hekimin sözünü dinler. Böylece her gün iki Kürt genci öldürülerek beyinleri Dehak'ın omuzlarındaki yaralara sürülmeye başlanır. Uzunca bir süre böyle devam eder. Bazı gençler öldürülmemek için kentten kaçarak dağlara sığınır. Bir gün sıra Kawa adında bir demircinin oğluna gelir. Demirci Kawa yiğit, cesur ve iyi yürekli biridir. Oğlunun ve halkının böyle katledilmesini kabullenmez. Çevresindeki insanlarla konuşur ve onlara Dehak'ın zulmünden kurtulmanın tek yolunun onu öldürmek olduğunu anlatır. Dehak'ın sarayına giderek Dehak'ı öldürür. Dağda yaşayanlara haber vermek için sarayın avlusunda büyük bir ateş yakar. Bu ateşi görenler dağdan evlerine geri dönerler. Ve her yıl, 21 Martta büyük ateşler yakarak, özgürlüklerine kavuşmalarını kutlarlar.
    Newroz sadece Kürt halkının değil, Ortadoğu'da yaşayan diğer halkların da kutladıkları bir bayramdır.

    Newroz, bir halkın zalim bir tirandan kurtulup özgürlüğüne kavuşmasının sembolüdür.
    new:yeni,roz ise gün anlamınada.newroz ise yeni gün anlamında kulanılmaktadır.
    Newroz pirozbe

    Nevruz Bayramı, Türk Milli Kültürü'nde baharın müjdecisi, gece ile gündüzün eşit olduğu ve tabiatın en adaletli günü olarak kabul edilir. Türkler'in yaşadığı en uzak bölgelerde dahi 21 Mart, Nevruz Bayramı olarak çeşitli yöresel etkinliklerle kutlanır.

    Tabiat ile iç içe, kucak kucağa yaşayan, toprağı "ana" olarak vasıflandıran Türk Düşünce Sisteminde "Baharın gelişi"baharın gelişi anlamında kulanılmaktadır.
    21 Mart nevruz bayramınız kutlu olsun
#20.03.2009 17:30 0 0 0
  • Islam da kutlanilmasi yasak edilmiştir bu yüzden müslümanların kutlaması haramdır
#20.03.2009 20:33 0 0 0
  • 21 mart nevruz bayraminiz kutlu olsun
#20.03.2009 21:11 0 0 0
  • Islam da kutlanilmasi yasak edilmiştir bu yüzden müslümanların kutlaması haramdırabi ne zaman fetva vermeye başladınız.islamiyeti karalamayın lütfen
#20.03.2009 21:19 0 0 0
  • Ben fetva vermedim kardeş Islam alimlerinin verdiği fetvayı söyledim sadece Islam bayramlarının içinde nevruz bayramı yok bu ateşe tapan mebusilerin bayramı olduğu için Islam alimleri müslümanların kutlamasının haram olduğu hükmünü vermişler benden söylemesi
#21.03.2009 09:21 0 0 0
  • Nevruz'un İslâm'da yeri var mıdır?
    "Hocam, daha çok güneydoğu bölgemizde her sene nevruz kutlamaları yapılıyor. Nevruz'un İslam'da bir yeri var mıdır? Nevruz, "yeni gün" anlamına gelen bir kelimedir. Eski İranlılar ve Türkler bugünü yılbaşı olarak kutlardı. Nevruz Miladî takvime göre 21 Mart'a rastlar. Bugün ilkbaharın başlangıcı şeklinde kabul edilir. Bitkilerin toprak yüzüne çıktığı, ağaçların yeşerdiği, hayvanların, kuşların yuvalarından çıkıp dünyayı şenlendirdiği bir gündür Nevruz.
    Bugün, başta Türk Cumhuriyetleri başta olmak üzere İran'da bayram olarak kutlanır. Nevruz'un İslamî bir yönü yoktur. Varlıkların yeryüzünü canlandırıp şenlendirdiği bir gün olduğu için, bir tür "bayram" kabul edilmiştir. Nevruz'un hangi vesileyle bayram şekline getirildiği konusunda farklı görüşler olsa da, bazı rivayetlerde, Cenab-ı Hakk'ın, kâinatı ve Hz. Adem'i yarattığı gün olarak tarif edildiği gibi, hakkında şöyle bir rivayet de vardır:
    İran sultanlarından Cemşid, dünyayı dolaştıktan, Azerbaycan'ı beğenip oraya bir taht kurduktan sonra üzerine süslü bir elbise, başına da çeşitli mücevherlerle işlenmiş bir taç koyup tahta oturdu. Gününün ışıkları tacına yansıyınca etrafı aydınlattı. Halk bugünü özel bir gün sayarak sevindi.
    O günü, apayrı bir gün bilerek "Nevruz" dediler. Büyük şenlik yapıp, ondan sonra her sene bu merasimi tekrarladılar. Buna "Nevruz-i amme" dediler. "Nevruz-i hassa" ise, "nevruz-i amme"den altı gün sonradır. O gün Cemşid tahta oturup devlet erkânına şöyle dedi: "Cenab-ı Hak, hepimizi yoktan var etti.
    Akıl ve fikirle donatarak diğer hayvanlardan üstün kıldı. Bu sebeple hepimize lazım ve layık olan temiz su ile yıkanıp, ALLAH'ın dergâhına secdeye kapanalım ve şükredelim. Sonra bugünü ve bu usulü devam ettirelim." Cemşid'in bu isteği kabul edildi. Her sene iki nevruz arasında kalan bu altı gün kutlanmaya başlandı. O gün, kral, herkesin arzusunu yerine getirir, insanlar da bayram ederdi.
    Daha sonra bu âdet, Selçuklular ve Osmanlılar'da da devam etti. Hatta Osmanlı şairleri, diğer bayramlara yaptıkları gibi, Nevruz günlerine de kasideler yazardı. Nevruziye adı verilen bu kasideleri hediye ettikleri devlet adamlarından hediyeler alırlardı.
    Yine Osmanlılar zamanında, Nevruz günü değişik bir tatlı yapılarak, başta saray erkânı olmak üzere, halka dağıtılırdı.1 Kendi hatıralarında kaydedildiğine göre, bazı ALLAH dostları kırda kedilere, köpeklere ve kuşlara yiyecek ve yem verirler, "Bahar, mahlukatın bayramıdır.
    Biz de onların bayramına katılalım" derler, bugünü sevinç ve neşe ile karışlarlar. Ayrıca baharı, öldükten sonra yeniden dirilmenin bir güzel örneği olarak görürlerdi. Bir bahar kutlaması olarak kabul edilen nevruzu kendi âdetleri ve şartları içinde kutlamak en güzelidir.
    Fakat bu neşeli bahar gününü birtakım taşkınlıklara, kargaşaya ve ayrımcılığa âlet ederek istismara yol açıcı davranışlar sergilemeyi, hiçbir zaman makul ve masum bir hareket olarak kabul etmemek gerekir.


    internetten araştırdım haramdır diye bir yere rastlamadım araştırmaya da devam edicem eger haram diyorsanız mümkünse ayet yada hadis sunarmısnz nerden aldınız bu bilgiyi yani direk haram demek yanlış bence

    buarada yanlış amlaşılmasın bu yaşıma kadar kutlamadım ama direk haram dendiği için söyledim ve cevap bekliyorum
#21.03.2009 11:27 0 0 0
  • Islam da kutlanilmasi yasak edilmiştir bu yüzden müslümanların kutlaması haramdır

    Bunu sahih hadisler ve bilgilerle kanıtlar mısınız?
    İslamda kutlamalar sırasında haram işlenmezse hiç bir kutlamanın (doğumgünü vs. ) haram olmadığını biliyorum ben..
    Bu fetvayı neye dayanarak verdiniz?
#21.03.2009 11:32 0 0 0
  • Nevruz ve ya noel kutlamanın hükmü durrul muhtar adlı kitapta yazıyor ki nevruz veya mihrican günlerine bu günlere tazim ederek hediyeleşmek haramdır bu günleri Islam dan bir bayram bilerek vermek küfürdùr Bezzaziye fetvasın da nevruz günü mecusilerin bayramında onların yanına gidip onların yaptığını yapmak küfür dur o gün bayram yapan müslümanın imanı gider haberi olmaz Imamı Rabbani mektubatin da diyor ki ateşe tapanların nevruz gününe ve hıristiyanların noel gecesine hürmet etmek onların adetlerini yapmak şirktir kufre sebeb olabilir bunu ancak müslümanların cahilleri yapar mektubat 3.cilt 41. Mektub yukarıda ki bilgiler Birgivi vasiyetnamesi bedir yayınevi sayfa 133 200 214. İbni abidin tercümesi samil yayınevi cilt 15 sayfa 381 cilt 17 sayfa 310
#21.03.2009 13:10 0 0 0
  • newroz kutlama amaçları vardı.r bunlar newrozu haram kılmaz.sen diyorsun mebucislerin bayramı olduğu için haram dır diyorsun yada öyle fetva vermişler.
    her kim fetva vermiş se bilmiyorum kimse mebuciselerin bayramıdır diye kutmaiyor zaten konuyu açarken hangi amaçta kutlandığını belitmiştim.
    21 Martta büyük ateşler yakarak, özgürlüklerine kavuşmalarını kutlarlar. buda ateşler tapma anlamına gelmiyor.
    not:nevruz doğu ve güney doğuda görkemli bir şekilde kutlaniyor malum doğu ve güney doğudaki halkımız biraz islamiye ılımlı olduğu için bu şekilde fetvalar vererek nevroz bayramını halkımıza soğutmak.
#21.03.2009 14:30 0 0 0
  • ben yinede direk haramdır dememeniz gerektiğini düşünüyorum
    burada yapılan nevruz çok farklı amaçlı sizin bahsettiğiniz farklı sanırım
    bu konuda anlaşamıyacağız benim itirazım haramdır demenize umarım anlamışsınızdır.. buarada eğer yazdığım şeyi okuduysanız zaten oradada yazıyor
    Nevruz'un İslamî bir yönü yoktur.diye...
#21.03.2009 15:04 0 0 0
  • Sevgi kardeş yazın da belirttiğin gibi Islami yönü olmadığı için alimler kutlanmasinin haram olduğu hükmüne varmışlar ben de onu diyorum kendi kafamdan bir şey demiyorum kutlanmasi caizdir diyen bir tane alım bulamazsınız müslüman kutlayamaz kutlarsa günaha girer müslüman olmayanlar kutlarsa kutlasın bana ne sahabeyi kiram nevruz diye bir bayram bilmezler di hatta medineli müslümanlar Islam dan önce kutladıkları bir bayram vardı Islam dan sonra da kutlamaya kalkınca Peygamberimiz s.a.v efendimiz izin vermedi
#21.03.2009 16:08 0 0 0
  • peki arkadaşım :) yanlış anlamayın daha öncede belittiğim gibi bu yaşıma kadar kutlamadım ailemde görmedim direk haram dediğiniz için itiraz ettim hakkınızı helal edin daha fazla uzatmıcam ;)
#21.03.2009 16:22 0 0 0
  • Emperyalizm ve sermaye iktidarı tarafından talan edilen,
    felakete sürüklenen ülkemizde,
    eşit ve özgür bir şekilde yaşayacağımız sosyalist cumhuriyetimizi kurmak için
    mücadele eden halklarımızın bayramı Newroz kutlu olsun.

#21.03.2009 18:43 0 0 0
#21.03.2009 18:52 0 0 0
  • S.A Öncelikle buradaki açıklamalara biraz katkı yapalım nasibse..

    Hocam, daha çok güneydoğu bölgemizde her sene nevruz kutlamaları yapılıyor. Nevruz'un İslam'da bir yeri var mıdır? Nevruz, "yeni gün" anlamına gelen bir kelimedir. Eski İranlılar ve Türkler bugünü yılbaşı olarak kutlardı. Nevruz Miladî takvime göre 21 Mart'a rastlar. Bugün ilkbaharın başlangıcı şeklinde kabul edilir. Bitkilerin toprak yüzüne çıktığı, ağaçların yeşerdiği, hayvanların, kuşların yuvalarından çıkıp dünyayı şenlendirdiği bir gündür Nevruz. Bugün, başta Türk Cumhuriyetleri başta olmak üzere İran'da bayram olarak kutlanır. Nevruz'un İslamî bir yönü yoktur. Varlıkların yeryüzünü canlandırıp şenlendirdiği bir gün olduğu için, bir tür "bayram" kabul edilmiştir. Nevruz'un hangi vesileyle bayram şekline getirildiği konusunda farklı görüşler olsa da, bazı rivayetlerde, Cenab-ı Hakk'ın, kâinatı ve Hz. Adem'i yarattığı gün olarak tarif edildiği gibi, hakkında şöyle bir rivayet de vardır:
    İran sultanlarından Cemşid, dünyayı dolaştıktan, Azerbaycan'ı beğenip oraya bir taht kurduktan sonra üzerine süslü bir elbise, başına da çeşitli mücevherlerle işlenmiş bir taç koyup tahta oturdu. Gününün ışıkları tacına yansıyınca etrafı aydınlattı. Halk bugünü özel bir gün sayarak sevindi.
    O günü, apayrı bir gün bilerek "Nevruz" dediler. Büyük şenlik yapıp, ondan sonra her sene bu merasimi tekrarladılar. Buna "Nevruz-i amme" dediler. "Nevruz-i hassa" ise, "nevruz-i amme"den altı gün sonradır. O gün Cemşid tahta oturup devlet erkânına şöyle dedi: "Cenab-ı Hak, hepimizi yoktan var etti.Akıl ve fikirle donatarak diğer hayvanlardan üstün kıldı. Bu sebeple hepimize lazım ve layık olan temiz su ile yıkanıp, ALLAH'ın dergâhına secdeye kapanalım ve şükredelim. Sonra bugünü ve bu usulü devam ettirelim." Cemşid'in bu isteği kabul edildi. Her sene iki nevruz arasında kalan bu altı gün kutlanmaya başlandı. O gün, kral, herkesin arzusunu yerine getirir, insanlar da bayram ederdi.Daha sonra bu âdet, Selçuklular ve Osmanlılar'da da devam etti. Hatta Osmanlı şairleri, diğer bayramlara yaptıkları gibi, Nevruz günlerine de kasideler yazardı. Nevruziye adı verilen bu kasideleri hediye ettikleri devlet adamlarından hediyeler alırlardı.Yine Osmanlılar zamanında, Nevruz günü değişik bir tatlı yapılarak, başta saray erkânı olmak üzere, halka dağıtılırdı.1 Kendi hatıralarında kaydedildiğine göre, bazı ALLAH dostları kırda kedilere, köpeklere ve kuşlara yiyecek ve yem verirler, "Bahar, mahlukatın bayramıdır.
    Biz de onların bayramına katılalım" derler, bugünü sevinç ve neşe ile karışlarlar. Ayrıca baharı, öldükten sonra yeniden dirilmenin bir güzel örneği olarak görürlerdi. Bir bahar kutlaması olarak kabul edilen nevruzu kendi âdetleri ve şartları içinde kutlamak en güzelidir.Fakat bu neşeli bahar gününü birtakım taşkınlıklara, kargaşaya ve ayrımcılığa âlet ederek istismara yol açıcı davranışlar sergilemeyi, hiçbir zaman makul ve masum bir hareket olarak kabul etmemek gerekir

    Demişsiniz bakalımki yazınıza göre dediğiniz gibi öncelikle bu günü şia yani şiiler kutlamaktadır. Yani ilk zamanları İrana dayanmaktadır.Şianın islamiyetteki yerinide araştırarsanız okursunuz. Gelelim sizin kutlama meselenize kaynak nedir diye bakarsak İslamı tevhidden uzak mitolejiye dayanan bir kutlamadır. Yani tamamen islam dışı bir kaynağın yani mitolejiye ait bir kültürün kutlamasıdır. Bakalım ayeti kerime nediyorki bize Kuranı Kerim yeter..

    Kim İslamdan başka bir din hayat Nizamı ararsa, ondan bu din asla kabul olunmaz ve o, ahirette de en büyük zarara uğrayanlardandır: Kendilerine apaçık deliller gelmiş, O Peygamberin şüphesiz bir hak olduğuna da şahitlik etmişlerken imanlarının arkasından küfre sapan bir kavmi Allah nasıl hidayete erdirir muvaffak eder ? Allah zalimler güruhunu hidâyete erdirmez. Muhakkak Allahın Meleklerin, bütün insanların lâneti onların üzerlerinedir. İşte onların cezaları . Ali İmran : 85-87

    Bu demek değildir İslamiyette kutlama yokmudur elbette vardır.
    İslami kardeşliğin mübarek günleri müslümanların sevinç ve mutluluk günleridir. Hz. Peygamber Mekkeden Medineye hicret ettiği zaman Medinelilerin iki bayramı olduğunu öğrendi. Medineliler bu bayramlarında oyun oynar ve eğlenirlerdi. Bu durumu gören Hz. Peygamber

    Allah Teala size kutladığınız bu iki bayrama bedel olarak daha hayırlısını, Ramazan Bayramı ile Kurban bayramını lutuf olarak vermiştir.
    Ebu Davud : Salat 239 - Ahmed b. Hanbel : Müsned III 103-178

    Düşünce ve açıklamalarımız burdadır. İsteyen kutlar istemeyen kutlamaz her beşeri kendi tercihini seçer ve yaşar bu yüzden ödülünüde cezasınıda kendi çeker..
    Rabbim hepimize hidayet nasib etsin..
    KSelam Dua İle.





#21.03.2009 19:51 0 0 0
  • Konami kardeş asıl nevruz kutlayanların rengi belli bunlar Ayet ve hadisi delil kabul etmez Allah bunu anlamayıpta kutlamaya kalkan müslümanlara akıl şuur ve hidayet versin
#21.03.2009 20:21 0 0 0
  • Konami kardeş asıl nevruz kutlayanların rengi belli bunlar Ayet ve hadisi delil kabul etmez Allah bunu anlamayıpta kutlamaya kalkan müslümanlara akıl şuur ve hidayet versin

    Kardeş ben siyaset meselelerine çekmeyin İslamiyetin siyaset konusunda kullanılmasına kökünden karşıyım. Duanıza amin diyorum Rabbim hepimize hidayet ve şuur nasib etsin. Ben konuya sadece bir kardeşimin isteği üzerine açıklama yazdım. İsteyen dediğimizi anlar isteyen anlamaz.
    Selam Dua İle
#21.03.2009 20:24 0 0 0
NaZ NaZ foto
  • @ arethusa
    @ ozgurluk_5643

    Boardda yabanci diller bölümü hariç yabanci dil kullanmak yasak, kürtçe yazilariniz editlenmistir
#21.03.2009 21:52 0 0 0
  • ates üzerinde ziplayarak kutlama yapacagina, git namaz kil allaha yalvar yakar günahlarinin affi icin, zaten günahkarsan ahirette yeterince ziplarsin ates üstünde merak etme.......
#22.03.2009 00:58 0 0 0