Halkla ilişkiler, günümüzde pazarlama çalışmalarının önemli bir unsuru haline gelmiştir. Halkla ilişkilerin değişim göstererek pazarlama alanında etkili olmasının sebebi; günümüzde ürünün ve markanın önemli hale gelerek kuruluşun önüne geçmesi, tüketici etkinliğinin artması ve iletişimin pazarlama alanı içerisindeki değerinin ortaya çıkmasıdır. Bununla birlikte artık halkla ilişkiler, pazarlama stratejilerinde bulunan dağıtım kanallarındaki aracılar, satış noktalarında yer alan insanlar ve müşterilerle ilgilenmektedir. Halkla ilişkiler alanının, pazarlama karmasının çeşitli ögelerinde doğru biçimde kullanılması önemli bir yarar sağlar. İşletmelerde, pazarlama ve halkla ilişkiler faaliyetleri dikkate alınarak çeşitli stratejiler geliştirilmeye çalışılır.Halkla ilişkiler de pazarlama da dışa dönüktür. Bu nedenle aralarında yakın bir ilişki söz konusudur. Pazarlama ve hakla ilişkiler bir işletmenin analiz ve planlarına, hedef kitleyi ya da grupları memnun etme açısından bakar.
Pazarlama, işletmenin temel fonksiyonlarından biri olarak vardır. İşletmeler değişime ihtiyaç duyar ve pazarlama alanı sürekli gelişmektedir. Bu pazarlama alanı; müşteri isteklerini anlamak, ürünleri bu isteklere göre yönlendirmek, fiyatlandırma, dağıtım gibi oldukça geniş bir yelpazede etkinlik gösterir. Pazarlamanın bu derece güçlü olması ve başarısı kurumların halkla ilişkiler çalışmalarıyla bağlantılıdır. Halkla ilişkiler, özellikle son yıllarda ve büyük firmalarda pazarlama iletişim planlarıyla entegre olmuştur. Şirketin ya da işletmenin pazarlama faaliyetini nasıl yürüttüğüne ve artan rekabete karşı nasıl bir tutum sergileyeceğine dair pazarlama karması olarak 4p kavramı oluşturulmuştur. 4P kavramı ürün, dağıtım, fiyat ve tutundurmayı ifade eder. Halkla ilişkiler bu pazarlama karmasının beşincisi olarak ifade edilir. Bu nedenle halkla ilişkilerin pazarlamadaki rolü oldukça önemlidir. Halkla ilişkilerin bu rolüne, pazarlamaya direkt hizmet eden yöntemler içermesi de eklendiğinde kuşkusuz önemi kaçınılmazdır. Bu yöntemlere duyurum, ürün tanıtımı, kuruluş sözcüleri, ticari sergiler ve fuarlar gibi örnekler verebiliriz.
Pazarlama hakla ilişkilerinin amacı; pazarlama hedeflerine hizmet etmektir. Müşteri memnuniyetini ve satışı teşvik etmeye çalışır. İşletmeleri hedef kitlenin istekleri, ihtiyaçları, çıkarları ve ilgi alanlarıyla özdeşleştirir. İletişimde kullandığı yöntemler inandırıcılık, güvenilir olma, bilgilendirme ve ikna etmedir. Bu yöntemler, pazarlamada yürütülen halkla ilişkilerin bir planlama, yürütme ve değerlendirme programı olduğunu gösterir. Faaliyetlerini pazarlama stratejisi doğrultusunda güder. Doğrudan ürüne, hizmetlere, satışlara yardımcı olan çalışmalardır. Pazarlama halkla ilişkilerinin başarılı uygulamalarını mümkün kılan; belirlenen hedeflere ve stratejilere yönelik etkili mesajların çok iyi bir şekilde aktarılmasıdır. Bu aktarım, birçok yöntem ve teknikle gerçekleşir. Bunun sonucunda hedef gruplara aktarılan mesajların sonuçlarının değerlendirilmesiyle pazarlamadaki başarılı halkla ilişkiler faaliyetleri kendini gösterir. Yıllık faaliyet raporları, broşür, kurum yayınları ile beraber basın toplantıları, geziler, sergiler, seminerler, fuarlar, yıl dönümleri, kültürel etkinliklere ve organizasyonlara destek verme gibi teknikler halkla ilişkiler tekniklerinden bazılarıdır.
Pazarlama alanında faaliyet yürüten halkla ilişkilerde örgütler, kurumlar ya da işletmeler pazar payını arttırabilir. Bu alandaki faaliyetler; marka bilincini ve markanın satışını arttırma, eski ürünün satışını yeniden canlandırma, diğer pazarlara ulaşabilme, firmaların güvenirliğini artırma ve ilgiyi daima canlı tutma amacı taşır. Firmaların; ürünlerini ve hizmetlerini diğerlerinden farklı bir konuma getirme, ön plana çıkarma ve satma istekleri onları yeni yollara itmiştir. Bu alandaki halkla ilişkiler çalışmalarında aktarılan mesajların haber niteliği taşıması, tüketicilerin ürün hakkında daha fazla bilgiye sahip olmasını sağlar. Bu durum, halkla ilişkiler çalışmalarının tüketiciler üzerindeki etkisinin reklamlardan daha fazla olduğunu gösterir. Pazarlama alanında faaliyet gösteren halkla ilişkiler çalışmalarıyla kurumlar, işletmeler ya da örgütler rakiplerinden sıyrılarak ürünleri veya hizmetleri ile öne çıkma fırsatı yakalar. Böylece pazarlama halkla ilişkileri, pazarlama hedeflerine ulaşmada büyük yardımcıdır.